En bra helg

Inledde helgen (som ju börjar på fredagen för mig och Hjalmar) med ett glukosbelastningstest på MVC. Ingen mat eller dryck efter kl 20 på torsdagen och först vid 10.30 på fredagen fick jag äntligen mumsa i mig lite härligt, hembakat långpannebröd. Testet visade inga förhöjda risker för diabetes och det var ju skönt och kanske lite förutsägbart. Men de har väl sina grunder, de gör väl inget onödigt inomvården nuförtiden får man tro.

Igår eftermiddag bakade jag och Hjalmar rågsurdegsbröd för första gången. Fyra präktiga, tunga limpor blev det och dessutom åtta fina surdegar som ligger laddade i frysen. Avrundade fredagen med ett EB-pass, 15 minuter x 3. Länge sen jag körde EB-pass och det kändes över förväntan!

Idag byttes ett inplanerat födelsedagsfirande mot beskärning av vårt totalt urspårade äppelträd. Vi hann inte riktigt klart utan arbetet får fortsätta imorrn. Men, vad skönt det var att vara ute i trädgården och arbeta. Förvisso nån minusgrad och lite snö på marken, men vårvibbarna fanns där. Jag längtar så efter lite riktigt vårarbete i trädgården. Det är ju nåt av de bästa som finns.

Vi kikade lite på Tjejvasan också. Har två cykelkompisar, Sofia och Linda, som körde och gjorde det bra. Måste säga att man blir väldigt sugen. Men man ska ju hinna träna för det, annars är det ju liksom inget kul. Men kanske nåt år. Eller så kanske det blir den riktiga Vasan, om man får för sig att göra Klassikern nån gång i livet. Men med mitt knä så skulle det  bli en satsning på flera år för att vara genomförbar.

I eftermiddag har vi haft VM-cykling. Ulf körde till tjejernas skiathlon och jag till killarnas. Ett långt och snällt pass som ändock förbrukade nästan 900 kcal. Känns bra efter mina illamåendeveckor när jag bara vräkte i mig onyttigheter.

Kommentarer