Grymma småbarnsmammor!

Om jag hade varit arbetsgivare och i rekryteringstagen hade jag letat efter en småbarnsmamma (eller en pappa). Shit, vad bra man blir på att fokusera, prioritera och leverera när man ska hålla hjulet snurrande i en småbarnsfamilj!

Jag försöker tänka så här för att få mitt hjul att snurra utan för många punkor:
  1. Fokusera
    Det finns så mycket man vill göra, hinna, orka. Det är så lite som blir gjort, hinns och orkas med. Att försöka fokusera på det som ger mest är en ren överlevnadsstrategi med småbarn i huset. Vi väljer exempelvis bort shopping, restaurangbesök och en del annat för att orka och hinna träna.
  2. Viktigast först
    Man är förlorad om man låter det viktigaste vänta. Prioritera och planera, för att säkert hinna med det som är viktigast (även om det är tråkigast).
  3. Påbörja och avsluta
    Påbörja inte något du inte kan avsluta snabbt och snart. Man vet aldrig hur mycket tid man får för att slutföra något. Exempelvis samlar jag max tre högar när jag krattar löv. Samlar jag fler kanske de aldrig kommer i tunnan.
  4. Realist
    Med småbarn är det inte läge att vara optimist. Det gäller att vara krass och att våga säga nej, stryka, glömma, lämna därhän. Skita i det helt enkelt om det inte känns 100% genomförbart.
Sånt här tänker jag en del på. Och på hur utvecklande det är att vara mammaledig och ha ansvar för att den här vardagen med förskola, amning, matlagning, tvätt och annat ska fungera. Det är helt säkert många som inte ens kan föreställa sig hur stora likheter det är mellan en mammaledigs vardag och en vardag i arbetslivet. Och på hur grymma vi mammor (och pappor) är!

Kommentarer