Reflektioner om Emil, passion och resultat

Ikväll känner jag för Emil Jönsson. Ingen kunde vara mer värd en OS-medalj än honom, också får han sin medalj på detta sätt. Vilket antiklimax! De flesta av oss kan nog inte ens föreställa oss hur han kämpat för att nå dagens OS final och för att få kliva upp på pallen. Också blir det så här! Idrotten är sällan helt rättvis, så är det ju, men idag var den dråplig och lite sorglig.


Idag har jag också reflekterat över hur jag själv, och mitt sätt att leva, har förändrats på några år. Idrott har alltid varit mitt främsta intresse. Först fotboll och sedan cykling. Men aldrig har jag levt idrott så som vi gör nu. Och detta gör vi med två små barn och två tonåringar i familjen. Varför gjorde jag inte det när jag var tjugo eller tjugofem, när jag hade all tid i världen, när förpliktelserna var få och möjligheterna oändliga? Visst är det intressant? Nu, när jag har en liten bebis och en väldigt intensiv treåring att hinna och orka med, bara måste jag leva och andas träning. Vårt intresse för cykling och träning har kommit att genomsyra hela vår tillvaro. Och vi kan liksom inte låta bli! Det är så roligt! Och att ha sin sambo att dela denna passion med, är så lyxigt!


De senaste tre dagarna har jag tränat tre mycket högintensiva intervallpass. Riktigt jobbiga pass och jag är otroligt nöjd med att jag klarat av dem alla, dagarna efter varandra. När jag hängde över styret och flåsade som en galning tidigare idag tänkte jag att det nästan är overkligt att jag, för knappt sex månader sedan, vägde femton kilo mer, knappt kunde röra mig på grund av foglossningar och hade en liten bebis i magen. Då kunde jag inte tro på att jag idag skulle klara att köra ett tjugominuters tröskelpass och tre Tabator på det. Jag är så nöjd över att få ett kvitto på att envishet och beslutsamhet ger resultat. Förhoppningsvis ännu mer resultat längre fram, för ännu är det mycket kvar innan styrka och uthållighet är där jag vill att de ska vara. På fredag får jag veta i siffror hur mycket min träning de senaste månaderna gett. Då ska jag på ett uppföljningstest på Aktivitus. Spännande!



Kommentarer