Vår förändringsresa

Idag läste jag ett väldigt intressant blogginlägg på http://www.dragonmother.se/ som handlar om precis de frågor som ofta snurrar i mitt huvud: hur skapar vi en hållbar livsstil? Hållbar för våra kroppar, våra sinnen och vår omgivning. Ulf och jag har påbörjat en förändringsresa. Här på hjulsnurr har jag hittills mest skrivit om hur vi ökat både kvalitet och mängd på vår träning och hur träningen har kommit att prägla vår vardag alltmer. Men vi är också mitt uppe i en förändringsresa som väldigt mycket handlar om vad vi äter. Att skapa en sund och hälsosam mathållning som vi trivs med och som vi vill leva med i många år framöver. Att hitta nyckeln till denna livsstil är ett av mina stora mål det här året och vi har absolut kommit en bit framåt. Börjat minska köttkonsumtionen, öka grönsaksintaget, äta mer säsongsbetonat och så vidare. Det är en förändringsresa som måste ta tid.
Idag hade jag ett riktigt lyxpass på gymmet, eftersom Ulfs föräldrar var här och passade barnen (Hjalmar har sportlov). Det var en klar skillnad att vara på gymmet själv. Jag kunde fokusera mer på träningen, fick färre avbrott och jag behövde inte känna den tidspress som Signes närvaro skapar. Körde hårdare och under längre tid än nån gång innan och det var riktigt skönt! Får ofta positiva kommentarer från medtränande om mina övningar, då många andra kör betydligt "snällare" och kanske inte på samma sätt vågar ta ut sig. Så också idag. Det är såklart uppmuntrande.
Men jag hade inte tillräckligt mycket respekt för hur mycket kraft gymträningen tog. När jag kom hem tog det av flera anledningar ganska lång tid innan jag fick äta och vila. Det blev en salig och smått galen blandning av amning, hjalmartrix, matlagning och OS-sport. Under eftermiddagen har halsont och trötthet kommit smygande, nu hoppas jag att det är ett minne blott imorgon när jag vaknar. Man lär sig något nytt varje dag - inte minst med kids i huset.

Kommentarer