Bålträning i skogen - det perfekta konceptet!

Min stackars kropp fick visst ta en del stryk på lördagens X-cup. Lika bra som det kändes under loppet, lika illa kändes det igår. Halsen var  riktigt trasig, näsan tjock och tröttheten rätt total. Men, det var det såklart värt! Kanske gjorde det sitt till att jag har ett fästingbett som kunde slutat med borrelia och som jag sedan igår får äta antibiotika för. Tur att jag fick stopp på det i tid!

Så, ett par dagars vila är kroppen värd. Idag har jag därför testat ett nytt koncept för min bålstabilitetsträning. Ett koncept som jag verkligen kan rekommendera andra föräldrar som ännu inte  testat det. Tidseffektivt och skönt - snudd på meditativt.

Jag har tidigare tränat bål och överkropp på gymmet när jag kunde ha med Signe där, eller hemma i garaget när hon kunde sova utanför i sin vagn. Nu fungerar absolut inte gymmet och garaget är väldigt osäkert, eftersom Signe är ljudkänslig och helst vill ha en rullande kärra att snusa i. Det kan bli allt från 10 minuter träning till 60 och det fungerar ju inte! Jag är dessutom väldigt angelägen om att kunna fortsätta med min bålträning, eftersom jag verkligen behöver det.

Direkt efter att vi lämnat Hjalmar på Nyckelpigan begav vi oss därför ut på Hökaslingan. Jag kombinerade power walk med tre tiominuters stopp för styrketräning. Har sex basövningar som jag gjort i garaget och som fungerar utmärkt i skogen. Saknar förvisso mina bollar och hantlar, men det här fungerade ändå mycket bra. Mina övningar består av:

  • Dips
  • Armhävningar
  • Tre sorters plankövningar, varav jag gör samtliga med viktöverföring
  • Tådipp/pressa ned svanken

Gymstopp 1 - fler stopp här lär det bli!
 
Total tid för själva rundan med övningar blev 60 minuter. 30 minuters bålträning. Effektivt! Signe sov sig igenom det hela, vilket var prioritet, eftersom vi ska iväg på 4-års kontroll med mister H i eftermiddag.

Hjalmar körde teknikträning på väg till dagis, eftersom mammas ben var trötta och inte orkade springa.

Kommentarer