Snö + Touren = ett bra men annorlunda distanspass

Äntligen fick vi komma ut i snön!
Vintern gör cyklister kreativa. Vi gör ju nästan vad som helst för att kunna fortsätta cykla. Som att utveckla vintertålig utrustning, cyklar som rullar på snö och så vidare.

Idag var jag kreativ. Jag har faktiskt inte trott att det skulle bli nån vidare vinter här hos oss, så jag har inte inskaffat dubbdäck. Men igår slog vintern till. Vi fick ett rejält snöfall som fortsatte ända till lunchtid idag. Och när jag skulle ut på dagens distans så var snödjupet cirka 10 centimeter och mina däck dubbfria. Insåg att det inte skulle bli nåt bra vägrally och över tre timmar på snöiga småstigar här hemma... njaaa, sådär bra. Så jag testade en ny kombination. Jag inledde ute och sladdade runt i snön i lite drygt två timmar, för att sedan ta mig in i garaget för ett snabbt ombyte och upp på Monarken för fortsatt trampning. Ulf hade förberett så att Touren var redo på datorn, vilket innebar att jag dessutom fick se dagens masstarter. Perfekt!

Att cykla i snö på vanliga däck var utmanande och för mig var det ett jättebra sätt att träna mig på att hantera min cykel i olika förhållanden. Att cykla i snö är inget jag brukar göra, så jag är nöjd med att jag utmanade mig själv, hittade en bra lösning och fick till ännu ett fint vinterdistanspass.

Men det bästa med dagen är ändå att barnen äntligen fick komma ut och leka i snön!!!

Go känsla efteråt

Kommentarer