Friskknep och ett måste-recept med sting

Mina ben skriker! Drog ut på ett distanspass i vintersolen i förmiddags. Dagens planerade tre timmar byttes mot morgondagens fyra - i dessa tider av sjukdomar måste man ta chansen när man får den. Fick en småbister, men ljus, torr och tyst runda på 90 km. Bra variation av stig, grus och asfalt. Runt 700 höjdmeter och en bit hyfsad motvindstramp. Insåg i Hjärnarp att tiden började rinna från mig och kände mig stressad över tanken på att de hungrigt väntade på mig (läs mat) därhemma. Fick gå på lite hårdare än planerat sista timmen och därav rejält möra ben ikväll. Jag älskar den smärtan.

Tacklar förföljare med starkare psyke

Det var det där med sjukdomar. Trots att jag är en halvrutinerad småbarnsmamma numera, så har jag inte upplevt nåt som detta. Folk är ju sjuka överallt, hela tiden! Hjalmar har varit hemma hela den här veckan. Signe blev sjuk, trodde vi, men bra igen. Ulf har varit diffus och halvsjuk. Och på jobbet... Var i Jönköping måndag-tisdag på möten. Folk hostade överallt. Förföljde mig. Förra vintern hade jag nog knappt klarat det. Den här vintern är mitt psyke något starkare och jag försöker intala mig att jag är stark inombords.

Supersoppa till mamma och blåbär till cykelkidsen

Hoppas och tror att min kost gör mig motståndskraftig. Konsumerar kopiösa mängder ingefära, chili, vitlök och lök. Inget socker och ingen gluten (det sistnämnda gör min mage glad och lugn). Tränar lagom mycket och försöker ägna en stund varje kväll i soffan. Veckohandlar före de flesta i grannskapet ätit frukost, knaprar Esberitox som andra tuggar tuggummi och tvättar händerna tusen gånger om dan. En del fattar ingenting, andra har egna tricks, mycket extremare än mina.

Hittade lappen ovan på insidan av min skafferidörr. Troligen uppsatt förra vintern när jag var så nervös hela tiden. Tyckte det var läge att testa och det visade sig vara en riktig hit! Dögod! Har precis sörplat i mig en kopp till kvällsmat och tycker du ska göra detsamma om du vill stärka dig lite extra!

Och cykelkidsen käkar morfar blåbärskungens bär nästan varje dag. Fulla av svenska C-vitaminer. Imorrn blir det till att koka ny sylt, burkarna töms fort på vintern.



Kommentarer