Redo för race (?) och mer cykling åt kidsen

Hej Hjulsnurrläsare! Mår ni bra? Känner ni doften av vår? Det är underbart! Jag blev så inspirerad imorse, så jag och Hjalmar tog ett snabbt beslut att cykla/gå/springa till dagis imorse - bästa starten på dagen och det var en lycklig cykelkille som sladdade in på Nyckelpigans parkering. Lyxigt att ha så pass mycket marginal i vardagen att det faktiskt är möjligt att göra så - det är livskvalitet för mig.

Det har sagts och skrivits en del bra efter Vasaloppet

De sista dagarna har det varit ett högintressant efterspel till Vasaloppet och damelitens skandalavslut på 90 kilometers fight. Jag tänker inte lägga mer energi på det nu. Jag vill bara att vi tjejer får lika rättvisa tävlingsförhållanden som killarna och att våra prestationer värderas lika högt. Det har sagts och skrivits en hel del bra i ämnet. Länkar till det som jag tycker är bäst:

Angående Vasaloppets problem med att arrangera ett rättvist upplopp för de främsta damerna
Marcus Persson bloggar på Bicycling
Därför behöver idrotten en vresig Charlotte Kalla
Elin Olofsson, ÖP.se
Diska alla som inte följer reglerna
Lisa Ström, P4 Dalarna

Wanted: Fler cykelkids 

Just nu tittar jag på Gympläraren på SVT - ett program som tar upp en ännu viktigare samhällsfråga  - barn och ungdomars inaktiva livsstil och de katastrofala hälsoeffekter det skapar. Vad är det för samhälle våra barn växer upp i? Och vad är det för föräldrar som inte ens sätter gympadojjor på sina barn så att de kan rör på sig? Klackar på gympalektioner är sjukt!

I vår tänker Ulf och jag dra vårt strå till stacken. Då planerar vi att starta en cykelgrupp för barn (och cykelsugna föräldrar) med syfte att cykla tillsammans, ha roligt, vara ute i skogen, lära känna sin cykel. Vi är riktigt taggade! Hoppas vi får ihop det och att många cykelkids hänger på. Info kommer här på Hjulsnurr och på fejjan. Håll koll!

 

 

 

 

Redo för race?

Och jag har plötsligt blivit vän med mina ben igen. Efter flera veckor med tunga, värkande ben så känns det äntligen lite lättare att trampa. Det är en go känsla. Hoppas att det håller sig till helgen då jag ska göra årets första tävlingsstart på Slush cup i Danmark. Jag kan inte påstå att jag känner mig redo att tävla, men är man nånsin redo för säsongens första tävling? Därför känns det bra att ha möjlighet att köra ett par tävlingar innan Långloppscupen drar igång. Jag planerar även att köra Lidingö MTB den 7 maj och har bokat boende med mat och allt på Rönneberga - det blir en fin start på säsongen det.

Kolla in  min fina graf från dagens tröskelpass på Monarken @suunto Kan du klura ut hur passet var upplagt?


Kommentarer