Stiggudinnan Juliana Joplin är här

Hallandsåsen i juni - en dröm i grönt

Den som väntar på nåt gott... den väntar på en Juliana Joplin. En riktig stiggudinna (till skillnad från mig, hihi). Och ja, jag fick vänta lite längre än planerat på grund av strul vid transporten över Atlanten och en komponentbransch som kokar. Och jo, jag hade gärna kört fulldämpat på både Billingen och Lugnet. Men var det värt väntan? Ja!

Paul lägger en sista hand på Julianan. Ulf är entusistisk.
Sedan vi hämtade cykeln i fredagskväll har jag hunnit med tre pass på den. Ett intervallpass på snabb, lättåkt stig. En fartlek på Hallandsåsen med mycket stigklättring och många nedförskörningar samt en distanstur med inslag av både stig och grusväg. Det har varit en helt fantastisk cykelhelg. Vädret har varit gudomligt och naturen är magisk nu.

Jag var lite nervös för hur hon skulle "kännas". Eftersom  det tidigare bara funnits ett exemplar i Sverige (vad vi vet), så hade jag inte provkört någon innan hon beställdes. Befarade att vi skulle behöva jobba mycket med inställningarna, men vi hittade rätt nästan direkt.

Här är några av de reflektioner jag gjort efter vår första helg tillsammans:
  • Hon svänger otroligt bra! 
  • Hon är en liten gudinna på att klättra (trots att hon inte är den lättaste cykel jag haft). Det bevisade hon på två av de Stravasegment på Hallandsåsen som vi testade under vår fartlek. Det är liksom bara att trampa, hon tar oss upp.
  • I nedförskörningar känns hon stabil och kraftfull, men snabb. Det skapar en trygghet som jag behöver.
  • Jag är ju en liten cyklist. Julianan är en kompakt cykel och det passar mig. Ungefär som att hitta rätt jeansmodell - dom bara sitter som en smäck!

Lite kort om hur denna Juliana Joplin är utrustad:
  • Framgaffel FOX med 120 mm slaglängd 
  • Bakdämpning FOX 100 mm slaglängd
  • Shimano XTR med tvådelat fram

Lyckliga jag som får köra två drömcyklar


Jag är otroligt glad och tacksam som får möjligheten att köra två fantastiska cyklar i år. En fulldämpad stiggudinna och en riktigt snabb, lätt hardtail (Wilier 101X). Det är såklart otroligt inspirerande!

Är du nyfiken på att veta mer om mina cyklar? Tveka inte att höra av dig!

Psssst... På Cykelmagneten finns det fler Juliana-cyklar.


Julianan och jag i Vallåsen Bike Park



Kommentarer