Från stark till väldigt svag över en (skit)natt

Nu får det till naturkraft


För en vecka sen kände jag mig så stark. Jag hade fem bra träningsveckor i kroppen och kände verkligen hur träningen gjorde nytta. Inte minst på gymmet. Förra hösten och vintern strulade det för mig på grund av gamla skador och eftersatt styrketräning och det var mycket frustration och lite effekt. Den här hösten har jag fått en kanonbra uppstart. Det har varit lätta vikter, många reps och kroppen har fått vänja sig. Kontrollerat. Inga smärtor, ingen frustration. På cykeln har jag känt att uthålligheten ökat och jag har fått till några rejält hårda pass. Det är en fantastisk känsla att känna sig stark. Det är verkligen en känsla som man ska vara tacksam för.

För det vänder snabbt. I mitt fall vände det en kväll för en knapp vecka sen. Klockan tio hörs ett gällt skrik från Signes rum. Vi rusar dit. Vår lilla tjej sitter nerkräkt i sängen och bara storgråter. Hennes första kräksjuka och hon fattar överhuvudtaget inte vad som händer. Det är så synd om henne. Hon kräker och kräker och försöker slå bort den där röda "spannien" som vi trycker under hakan på henne. Till slut lugnar det sig. Efter några timmars slummer slår kräksjukan sina klor i både Ulf och mig och kommande dygn är höljt i dimma. Fy fan.

Mest överraskad är jag över hur långsamt kroppen återhämtar sig. Trodde det skulle gå i ett nafs så snart det kritiska läget var över, men nej. Energinivån är fortfarande lägre än normalt och aptiten är sisådär.

Var på gymmet idag. Och den där starka känslan var så väck. Kvar fanns en svag kropp som blev trött snabbt. Nu får det till lite tålamod (och det är ju inte min paradgren). Fokus på att vara snäll mot kroppen. Äta lite mer än vad som smakar. Vila lite extra (helt klart lättare sagt än gjort).

Fick en snabbleverans av probiotika från Forever av hovleverantören Maria. Det, och lite annan stärkande naturkraft, hoppas jag gör susen i kroppen.

Hörde förresten om en skola som fick stänga idag. 200 av 700 elever fick kräksjukan - så vidrigt.

Signe med spannien
fick vara Lucia här hemma






Kommentarer

  1. Ta det chill! Det finns där, under ytan. Och tiden finns också, med råge. Grymt att du fått till träningen under hösten, guldstjärna för det 😊🏅Ska gudarna veta att det inte är så lätt i höstrusk och småbarnspusslande!
    http://mariacarlsson-mountainbike.blogspot.se/2016/12/livets-nyckfullhet.html?m=1

    SvaraRadera

Skicka en kommentar