Sydafrika - dag 1 - sensommarbrunt, tyst, hett

En liten rullator den första dagen
 36 timmar. Det tog det mig att ta mig från ett vinterkallt Mellbystrand till ett hett, soligt Ceres, vilket ligger två timmar norr om Kapstaden med bil. Ceres är namnet på en liten stad, men också en region. Här odlas mycket av den frukt som vi äter i Sverige nu. Royal Gala exempelvis. Made in Ceres. Det är skördetid och längs vägarna löper odling efter odling med frukttyngda träd, redo att forslas ut i världen. Jag ser arbetare röra sig längs vägar och bland odlingarna och vi möter lastbilar, fullastade med fruktlådor.

Vi befinner oss i ett bergslandskap, på 1000 meters höjd, där berg och dal avlöser varandra. Det är inte välbebott, vägarna slingrar öde fram och vegetationen är karg på bergens sluttningar. Det råder torka och den dominerande färgen är sensommarbrun.
Morgonkaffe på Kaleo Farm
Det är på stilla, tysta Kaleo Farm som Jennie och jag tillbringar våra första fyra dagar på vårt 10-dagars träningsläger. Jennie var orolig för att jag förväntade mig sightseeing (nu när jag transporterat mig över halva jordklotet), men nej, det här är precis vad jag drömmer om. Att få uppleva Sydafrika från cykelsadeln. Att få fokusera på att träna, vila och äta. Att bara cykla.

Jag klarade att skruva ihop min cykel. Det är jag stolt över! Och kul var det, även om jag var så nervös så jag darrade. Det var faktiskt bara en sak som jag fick fixa med under den första cykelturen; klämman till sadelstolpen behövde skruvas åt. Det måste vara godkänt!

Vi tog bara en liten tur idag. 30 km grusväg. Jennie har kört tre tuffa etapper under helgen och behöver återhämta sig och jag behöver acklimatisera mig. Så det blev bra. Men imorgon väntar en distanstur på sisådär fyra timmar och det ska bli fantastiskt!


Kommentarer