En bra racedag på Vallåsen Bike Park

Spruffs

Vilken grym dag i cykellivet! X-cup på hemmaplan, sol, snabba stigar, glada cyklister och go publik. Man blir liksom bara lycklig! Det här är nog fasen allt jag behöver i livet!

X-cup banan på Vallåsen Bike Park är inte lik någon av de andra cupbanorna. Man kör i princip upp-och nedför Hallandsåsen. Så många gånger man orkar och hinner. Nedför kör vi i en av bike parkens nedfarter - Spruffs. Massor av små luriga pucklar och burms/doserade kurvor. Inte alls lik de långloppsbanor jag annars kör, men en kul utmaning. Det är inte svårt att ta sig ner, utmaningen ligger i att göra det fort och utan att slösa kraft. För den behöver man till klättringen.

Första åkare på toppen - och i målet

Idag var vi fler tjejer på startlinjen än i Ängelholm senast och flera av dem är starka XC-åkare. Jag bestämde mig för att köra hårt uppför direkt, med förhoppning om att komma upp på toppen som första tjej. Och det lyckades jag med. Jag kom faktiskt upp som första åkare (i startgrupp två). Häftig känsla! Jag hade sällskap av Lucas Axelsson och tillsammans ökade vi avståndet bakåt under första nedförsåkningen och andra klättringen. Tyvärr fick Lucas punka i början av andra spruffskörningen, så jag fick köra själv resten av racet. Försökte hålla trycket uppe, men hade gärna haft sällskap. (Såg på mina stravatider efteråt att jag slöade till det lite i slutet.) Grymt bra känsla att vinna startgruppen, det har jag aldrig gjort innan.

Startgrupp 2 drar iväg

32:a av 349 åkare - min bästa X-cup

Då alla tre startgrupperna summerats, blev jag 32:a av 349 startande. Det måste vara min bästa X-cup placering någonsin. Det känns gött. Inte minst eftersom det innebär att jag håller hyfsat bra nivå även i en bana med en så pass lång och utmanande nedförskörning. Just att köra nedför i olika förhållanden är något jag ständigt arbetar med att utveckla och dagens körning visar att jag blivit lite bättre jämfört med förra säsongen. Självklart är jag också nöjd med att benen svarade bra uppför och att jag inte kände mig alltför utpumpad efteråt. Var annars beredd på en riktig mördarkörning idag.

Bästa målfållanhänget

Kung Hjalmar och trött Cykelsigne

Hjalmar körde som en kung idag - uppenbarligen superinspirerad för han körde hur många varv som helst på barnbanan. Signe somnade efter en minut i bilen hem, med medalj runt halsen, rufsig och skitig och med väldigt mycket spår av blåbärsmuffins runt munnen. En bra dag för de små cyklisterna också!

Tack alla som hejade och peppade idag - det var så otroligt kul att köra! Tack också till Vallåsen Bike Park, Lonnie på Ridgecycling och X-cup för ett jättefint arrangemang.

Väntar i backen

Cykelsigne

Kung Hjalmar och de många varven

Kommentarer