Nytt långlopp med egen damstart - Alliansloppet MTB - och fler leder åt cykelfolket

Egen damstart på Lida Loop gav ett rättvist race

Det är nu det händer! Under alla kalla och blöta försäsongspass har tankarna varit här och nu. På tävlingarna; de nervösa timmarna innan start och de sköna timmarna efter ett bra race. Alla härliga möten och grymma banor. All cykling i ny terräng. Efter tre veckor i kylan är jag tillbaka. Skuldrorna läker och jag kan träna för fullt igen. Och det är äntligen dags att tävla efter DNS förra helgen.

Cykeltvätt i Moraparken
På söndag väntar Mörksuggejakten och därefter drar vi upp till Funäsdalen och Fjällturen. Har kört några pass i både Mora och Rättvik och kan konstatera att det arbete som Biking Dalarna har gjort är otroligt bra. Det är fullt möjligt att bara dra ut och genomföra träningspass med bra kvalitet i skog som man inte är hemma i tack vare välmärkta leder.

Fler ledsystem åt cykelfolket!



Alliansloppet MTB - nytt, högintressant långlopp den 27 augusti

Tyvärr är det ganska klent med egna damstarter på långloppen i år. Inte heller Mörksuggan moderniserar sig, utan kör på med gemensam start. Därför är det extra roligt att ett nytt långlopp, som satsar rejält på oss tjejer, gör debut i år - Alliansloppet MTB i Trollhättan den 27 augusti. MTB-tävlingen går i samband med världens största rullskidtävling, Alliansloppet, vilket är häftigt. Banan är 62 km och jag har hört att den ska vara riktigt fin i säregen natur. Det finns också en kortare sträcka. Arrangören kommer att släppa iväg damernas tävlingsklass separat, vilket jag tycker är värt en eloge. Här visar man att man vill ha tjejer på startlinjen! Jag har anmält mig - hoppas du gör detsamma!

Här hittar du mer information om Alliansloppet >>

Underbara Dalarna - här vill jag bo i nästa liv

Just vid denna tid på året kan Rättvik och omgivningarna kring Siljan definitivt vara det vackraste vi har. Vi har en riktigt fin vecka - kombinerar cykling med campingliv och utflykter. Igår klättrade vi runt i den trolska Styggeforsen. Barnen älskade det.








Kommentarer