SM-fokus, krasch och förkylningsnojja

Paus under banrek i Motala.

Det är en dryg vecka kvar till långlopps-SM i Motala. En av de tävlingar som har mitt största fokus. Det är i Motala jag vill ha årets bästa ben. Sen tänkte jag konservera dem till Cykelvasan helgen efter. Hoppas kan man ju göra, eller hur? Och förbereda sig så bra som möjligt.

Fredrik Pahlm och jag

Rekning av SM-banan

För mig är det viktigt att ha koll på banan och då exempelvis typ av underlag, svåra eller avgörande partier och liknande. Därför åkte vi inom Motala på vägen hem från Funäsdalen och jag fick en guidad tur på SM-banan av Fredrik från Motala AIF CK. Det blev en fin tur och jag fick med mig bra information.


Ändrad plan och mycket slit

Min (coach Emmas) ursprungliga träningsplan fick modifieras efter mina problem med höger skuldra, symptom på Borrelia och en rejäl kur pencillin, vilket hindrade mig från att tävla och träna som tänkt. Det skapar såklart en viss osäkerhet. Kommer formen att vara där till SM? Jag har kunnat träna fullt ut efter Mörksuggejakten och det har känts okej, men jag har fått slita. Det har inte varit lätt att cykla fort och länge. Men det finns också träningspass som bjudit på bra känsla.



Jag har gjort två viktiga distanspass den senaste veckan. Ett riktigt hårt pass på Hallandsåsen. Det var blött, tungt och grisigt, men det var superroligt att köra på hemmastigarna igen. Fick slita, men det kändes ruggigt gott efteråt. I onsdags körde jag ett distanspass på egen hand. Och det var minst sagt händelserikt...

Luftfärd, mosad banan, vilse och kraschad mobil

Började med att flyga över styret några kilometer hemifrån. Landade på huvudet och ryggen. Hade en jädrans tur att stigen var mjuk. Tappade en banan som jag efter visst letande återfann i min bakficka. Mosad. Hem och hämta ny banan. Efter ytterligare några kilometer började framdäcket pysa, men tätningsvätskan gjorde sitt jobb och jag kunde fortsätta. Trampade upp på åsen. Snurrade runt på några av de småvägar som tillsammans bildar ett spindelnät av vägar. Trodde jag hade koll, men nej, när jag passerade samma hus för andra gången insåg jag att jag var vilse. Fick köra mina backintervaller, som skulle avsluta distanspasset, i Hasslöv istället för i Båstad. Det blev bra det också. Men det var långt hem sen. När jag skulle slänga iväg ett sms till Ulf plockade jag upp en mobil i tusen bitar. Det var visst inte bara bananen som blev mosad efter luftfärden. Det blev 100 km exakt, 1200 höjdmeter och en riktigt mör kropp. Bra.

Så här fint har jag det när jag tränar. Cykellyx.

Förkylningsnojja, X-cup och de sista förberedelserna

Förkylningsnojjan kom som ett brev på posten när vi kom hem från Funäsdalen. Signe har snorat lite och jag har käkat tonvis med ingefära och vitlök. Önskar jag kunde slappnat av lite mer, men det är svårt. Det ligger så mycket arbete och tid bakom min start i SM och på Cykelvasan. Jag vill så gärna hålla mig frisk. Jag är verkligen tacksam för att våra närmaste respekterar det.

Nu väntar de sista träningspassen innan vi åker till Motala i mitten av nästa vecka. Men först ska det köras X-cup imorgon. Det ska bli riktigt kul!

Birken och Alliansloppet - race med egna damstarter

Har förresten anmält mig till Birkebeinerittet. Det blir min första tävling i Norge. Spännande! Dagen efter kör jag Alliansloppet i Trollhättan. Hoppas få sällskap av många tjejer, för det är ett lopp som satsar lika mycket på damerna som på herrarna och som utan att blinka löste egen start för damklassen när det efterfrågades. Gilla!

Kommentarer