Mitt dreamteam som ska göra mig stark och uthållig - Toppfysik och Take Care

Morgon på gymmet med bålstyrka, roddintervaller och rörlighetsövningar

Den här veckan startar grundträningen. Med sikte på 2018. Men innan vi pratar mer om grundträning, låt mig snabbt summera de senaste veckorna...
  • Efter säsongsavslutningen väntade två veckor vila, inklusive en vältajmad förkylning.
  • Därefter återuppstart av träningen under tre veckor. Upptrappningsperioden bjöd bland annat på vinterns första tröskelintervaller och comeback på Monarken.
  • Äntligen har det funnits tid för Cykelkids igen - våra härliga, grymma cykelungar som vi "tränar" stigcykling med. 
Cykelkids

Att vara sugen - viktigast av allt i vinter

Det har också varit en period när cyklingen har fått stå undan för annat. Iallafall litegrann. Och det är bra. För när vinterträningen drar igång, då behöver inte bara kroppen vara utvilad, utan också huvudet. Är jag inte sugen nu, då blir alla väntande intervaller, tidiga morgnar och kalla distansturer för tuffa. Att vara motiverad är viktigast av allt just nu.

Och jag är sugen. Under säsongen som gick blev det tydligt vad jag behöver jobba extra med i vinter. Jag triggas verkligen av tanken på att stärka vissa förmågor, att försöka utvecklas och lära mer. Och jag längtar efter känslan av mycket träning i kroppen.

Mitt dreamteam

Emma Stenberg från Toppfysik hjälper mig fortsatt med att planera min cykelträning. Nytt är att Roine Johannessen och Stefan Larsson på Take Care i Laholm tar hand om min styrke- och rörlighetsträning. Emma, Roine och Stefan är mitt dreamteam och det känns galet lyxigt att få samarbeta med just de tre.

Stac-elittränare - för att jag vill ha det lilla extra

Take Care är inte bara det gym där jag tränat i flera år, utan också ett kompetenscentrum med helhetshälsa i fokus. Roine och Stefan är legitimerade naprapater och STAC-elittränare. Med deras kompetens ska jag bygga en starkare och mer hållbar kropp. Jag har under året som gått insett att det inte är tillräckligt med "vanlig" styrketräning, även om den är utformad för just mig och mina behov som cyklist. Jag behöver mer. Dels för att jag har gamla "svagheter" och dels för att jag vill träna upp min fysik, så att jag kan konkurrera med de starkaste tjejerna i alla tänkbara tävlingssituationer. Det kräver det lilla extra. 

Svagheter som hämmar tävling och prestation

De flesta av oss har någon form av svaghet som vi behöver arbeta extra med. Kanske en idrotts- eller yrkesskada. I mitt fall handlar det om så kallad rektusdiastas, det vill säga permanent magmuskeldelning och en korsbandsskada i höger knä. Båda dessa skador hämmar både min träning och prestation.

100 procent fokus på de där magmusklerna

Screening och anatomisk adaption

Det första Roine och Stefan gjorde var en screening av mig. Mätvärdena matades in i ett avancerat analysprogram som utformade ett rekommenderat stretch- och träningsprogram. Roine, som känner mig och min fysik, gjorde vissa justeringar innan jag fick programmet i min hand. Tre veckor anatomisk adaption; fyra pass/vecka med bålträning och dagliga rörlighetsövningar. Imorgon avslutar jag vecka två. Jag känner mig redan starkare. Det är sporrande!

Jag får dock erkänna att jag inte riktigt klarar de fem(!) stretchomgångarna/dag som jag egentligen behöver göra. Men även tre är bättre än inget - eller hur?

Take Care Laholm >>

Kommentarer