3 månader och startskott för nästa fas i rehabiliteringen

Äntligen tillbaka på min ås

Det är lite drygt tre månader sedan jag skadade mig och 12 veckor + 2 dagar sedan operation. Just den här veckan går startskottet för nästa fas i min rehabilitering.

Det är också över en månad sedan jag hjulsnurrade senast. En månad - ett ynka blad i väggalmanackan, en evighet för mig. Det har funnits dagar under den här perioden som varit så tunga. När jag känt att jag inte kommer att klara att ta mig tillbaka. Men, det har också varit så uppenbart för mig att jag inte har något val. Jag måste tillbaka ut på stigarna. Jag älskar mitt cykelliv.

Det har också funnits härliga, soliga dagar under den här perioden. Som vår campingvecka i Rättvik. När jag började cykla ute. En liten tur varje dag. I rosa gympadojjor. Så otroligt underbart! Och att leva campingliv igen - med goa vänner och sommarväder. Den veckan betydde otroligt mycket för mig. Det var som att jag fick tillgång till mitt eget liv igen.

Mindfulness - här och nu - stor hjälp i rehabiliteringen

Tänk berg- och dalbana och du förstår. Under den här perioden har jag haft stor hjälp av det program i mindfulness som jag är med i. Två gånger om dagen gör jag mindfulnessövningar. Förankrar mig i nuet och släpper tankar bakåt och framåt i tiden. Accepterar tillvaron som den är och fokuserar på att göra det bästa av här och nu. Jag känner att det får mig att slappna av, stärker mig mentalt och skapar positiv energi. Är du nyfiken så hittar du mitt program på Mindfulnesscenter.

Jag har stegvis ökat min träningsbelastning på både gymmet och på cykeln de senaste veckorna. På Take Care har jag ett program för hela kroppen och kan köra på ganska rejält nu. Ökar vikter vid varje tillfälle, vilket såklart inspirerar! På cykeln har jag successivt ökat tid och belastning. Jag har fram till nu cyklat med gympadojjor, vilket funkar, men det är ju inte optimalt.

Nästa fas i rehabiliteringen

Tillbaka till den här veckan. Startskottet! Jag var för några dagar sedan hos sjukgymnast Jonas på rehabmottagningen på Halmstad sjukhus. Han gjorde dels ultraljud av hälsenan och dels tester av styrkan i vadmuskulaturen. Och det var bara positiva resultat! Det finns fortfarande vätska runt nedre delen av hälsenan, vilket innebär att den inte är helt läkt ännu, men det är okej. Och vad gäller styrkan så är den ju fortfarande mycket sämre än i det friska benet, men den har ökad ganska rejält jämfört med sist. Det var två fina kvitton på att jag gjort ett bra arbete.

Jonas ökade på mina övningar för hälsena och vadmuskler och gav klartecken till att köra med vanliga cykelskor samt stegra träningen. Jippi!

Idag har jag faktiskt kört min första tur på Hallandsåsen. Å gud vad jag har saknat min ås. Testade att köra en 12 minuters intervall i zon 4 på den nyasfalterade banvallen mellan Båstad och Grevie och det fungerade utmärkt. Tog sen gamla pendlarvägen från Förslöv tillbaka till Båstad och fick en fin tröskelintervall upp till gamla mellanpåslaget. Kändes bra att genomföra ett pass som faktiskt är likt ett "riktigt" träningspass i både upplägg, tid och distans. Fick lite smärtor runt fotleden på hemvägen, men det känns bra igen nu när jag vilar den.


Kommentarer