En cykeldestination skapas - nyfiken på arbetet?

Provkörning av en runda för den som vill ha både asfalt och grus

Idag har jag varit projektledare för Cykeldestination Laholm (eller visitlaholmbybike som det blivit lite av sig själv) i två veckor och två dagar. Det har varit en intensiv och spännande start på mitt nya jobbliv. Och jag hade glömt hur otroligt roligt det kan vara att gå till jobbet!

Jag har redan träffat så många härliga människor som på något sätt har en koppling till cykling och friluftsliv i Laholm. Personer som har idéer, ambitioner och drivkraft att skapa bästa möjliga förutsättningar för alla som vill cykla på våra vägar och stigar. Det är så häftigt att möta andra som också tror på cykelns potential.

Just nu befinner jag mig i ett fartfyllt researcharbete. Jag får massor av in put från olika håll som jag behöver sortera och strukturera. Tankar och idéer far runt i mitt huvud som höstlöv i luften. De måste jag fånga in och förädla. Vissa får läggas på hög till framtiden. Jag vill ju göra allt här och nu, men det är såklart inte möjligt.

I mitt arbete ingår bland annat att utforska och undersöka framtida rutter och leder. En trevlig arbetsuppgift så här i ljumma hösttider. Jag har hittills gjort två cykelrundor. En blev väldigt bra och kommer absolut att resultera i en leisure rutt, medan den andra kräver mer tankearbete och testkörning för att vara användbar.

En bra dag på jobbet 


Mountainbike, leisure och landsväg - brett till att börja med

Jag jobbar inledningsvis med dessa tre ben; mountainbike, leisure cycling och landsvägscykling. Det stod i en rapport att man bör fokusera på en enskild cykelform. Det kan säkert vara klokt, men det kan omöjligt vara fel att göra ett grundläggande research- och utvecklingsarbete på bred front för att i ett senare skede kanske satsa mer på en specifik cykelform.

Jag tror att vi har bra förutsättningar inom alla tre områdena i vår kommun. Men det är många faktorer som måste fungera och samspela för att en cykeldestination ska upplevas bra i sin helhet. Inte minst så är det mycket samarbete mellan olika aktörer som ska till. Det kommer att krävas mycket jobb under en ganska lång period för att ro i land riktigt bra resultat, men jag tror att vi tillsammans kommer att lyckas.


Följ mitt arbete i sociala medier 

Jag delar med mig av mitt arbete på Instagram under #visitlaholmbybike och på Visit Laholms sida på Facebook.  På visitlaholm.se kan du idag hitta lite information om cykling i Laholm, men ambitionen är att utveckla hemsidan i takt med övrigt arbete.

Och du, tveka inte att höra av dig med tankar och idéer... om allt möjligt som är viktigt för en cykeldestination - jag vill ha din in put!




Kommentarer