12 december 2017

När det är så vidrigt så man börjar böla

@Ingela fångade några väldigt sällsynta solstrålar i lördags

Jag älskar att träna. Det gör jag verkligen. Jag älskar att utmana mina muskler och spränga mina lungor. Och jag är totalt beroende av att känna kroppen vibrera och darra efter ett rejält träningspass. Träning är livet. Och MTB är kryddan.

Men på sistone har jag fått påminna mig om min kärlek till sporten. Flera gånger om! 

Får man blogga om träningstårar?

Jag får erkänna att det till och med kommit några tårar den här månaden. På Monarken i förra veckan, efter sista fyran, när jag låg dubbel över styret och bara ville BORT FRÅN DEN HÄR KROPPEN NU! Och när vi cyklade distans förförra helgen och det började regna kraftigt i Knäred. Mina kläder hängde som genomblöta gardiner på kroppen och det var så förbannat kallt och långt hem. Får man skriva om träningstårar i en barntillåten blogg? Är det okej att berätta om hur vidrigt det kan vara att träna och att man absolut inte alltid tränar för att må bra? Eller måste man hålla instapeppet uppe 24/7?

Jag vet inte. Det är ju ändå så att allt jag gör, det gör jag för att jag älskar sporten. Det finns inget som tvingar mig, ingen piska som viner. Mer än min egen då. 

Också finns ju drömmarna. Om cykelupplevelser utöver Svenssons. De drömmarna kräver några tårar då och då. Det är de värda, för det är bara med hårt arbete det finns en chans att de går i uppfyllelse.

Bästa cykelsällskapet - Ingela, Paul och Ulf
I Snapphanestallarna

Goa vänner och roliga stigar

Som väl är behövs det heller inte så mycket för att känna sig på hugget igen. Några hyfsade wattsiffror på ett monarkpass eller ett härligt distanspass med goa vänner och på roliga stigar. 

Kör hårt - älska MTB!












30 november 2017

Mat, muskler och Mojsen

30/30 med Snakerope är lite småjobbigt
Det snurrar mycket kring mat och muskler nu. Som jag skrev om för några veckor sedan (länk till inlägg>>) så har jag gjort förändringar i mitt träningsupplägg. Jag har adderat  mer styrke-, stabilitets- och rörlighetsträning för att bygga en starkare och mer hållbar kropp. Dessa delar har ingått i min träning tidigare också, men nu lägger jag ännu mer krut på det. Och några veckor in i programmet är jag supernöjd med att jag gjort det här valet. För det är ju trots allt så att man inte kan satsa på allt, utan får välja var krutet ska läggas. Den här vintern blir det mycket träning på hemmaplan - på gymmet, i garaget och i skogen.

För en dryg vecka sen kollade Roine upp hur jag lyckats med min bål- och rörlighetsträning de inledande veckorna. Jag blev godkänd! Känner definitivt att det gjort skillnad att träna väldigt fokuserat under en period. Jag har en helt annan kontroll och uthållighet i mina bålmuskler nu än för en månad sedan.

Tidig morgon på Take Care. Roine fixar mitt program.
Cykeltvist på gymmet

Nu har jag gått in i nästa fas: hypertrofi, det vill säga muskeltillväxt. Jippi! Roine har bakat ihop mina fysiska förutsättningar och mina behov som cyklist till ett program som pågår i ett antal veckor framöver. Veckor med mycket och tung träning i gymmet, varvas med lättare. Samtidigt har mitt cykelupplägg anpassats så att kroppen ska få möjlighet att tillgodogöra sig styrketräningen fullt ut. Vissa veckor får cykelträningen stå tillbaka, medan det andra veckor är mindre fokus på styrketräning och mer på cykling.


Klassiska övningar med cykeltvist

Jag tränar på Take Care tre gånger i veckan. Vid ett av dessa tillfällen är det bålstyrka i fokus, medan det är mycket ben de andra två dagarna. Flera övningar är klassiska, men med en liten cykeltvist. Med små medel justeras övningarna för att ge maximal utdelning i min cykelkropp. Det är spännande!


Maten bakom resultaten

Samtidigt så har jag börjat kika på min kosthållning. För att få max utdelning genom max in put av mat och vila. Det sistnämnda är såklart ganska svårt att få till när man bara är en entusiast och ingen pro, men maten kan jag påverka. Har köpt Maten bakom resultaten av Linda Bakkman, kostrådgivare åt SOK. Superintressant bok med både fakta, tips och recept för idrottare. Jag är inte den som klarar att göra stora förändringar över en natt, det tar för mycket tid, men har börjat anamma en del. Tror att jag måste återkomma i ämnet när jag har hunnit läsa och lära lite mer. En sak har jag iallafall greppat: det som är "nyttigt" för de allra flesta, är nödvändigtvis inte det bästa för den som använder sin kropp mycket och ibland ganska "brutalt".


Cykelmeckat Falun och Toppfysiks härliga högsäte i Gryksbo 

På tal om brutalt. Vi var på studiebesök i Högbo och Falun för nån vecka sen och det var brutal ishalka på småvägarna, men också brutalt bra. Särskilt Falun - meckat! Jag blev så inspirerad (och lite avis på alla cyklister som bor där). Extra krydda var det att bo i Toppfysiks högsäte i Grycksbo. Jag har inte varit hos Fredrik och Erika innan, men det var så trevligt. Deras lilla B&B Mojsen har allt en cyklist behöver... cykeltvätt (inomhus!), tvättmaskin, gym, pentry, frukostservering med godaste gröten ever och tysta rum. Vi fick Skogsrummet - där trivdes vi.


Fredrik Ericsson visade oss döfina stigar runt Grycksbo

Vintersol i Högbo - tjusigt på bild men kallt i verkligheten


Fick med mig mycket värdefull information och inspiration hem till mitt jobb på Laholms kommun. Och jobbet, ja det senaste som hänt på den fronten som kan vara av allmänintresse är ett inslag på SVT Halland som sändes för några dagar sedan och som kompletterades med en webbsändning.
Se den här >>

12 november 2017

Hur tar vi Cykelkidskonceptet vidare mot 2018?

Det bjöds på bulle och saft i skogen på årets sista Cykelkids - livet

Idag körde vi årets sista Cykelkids. Vi öste järnet i skogsdungarna här vid vårt hus. Tog oss över rötter och grenar, körde slalom och ned- och uppför branta backar. Det är otroligt roligt att se hur barnen har utvecklats. De suger åt sig allt vi försöker lära dem. De vågar och vill! Det är också väldigt trevligt att föräldrarna är med och hjälper till i skogen. Grymt kul helt enkelt.

Cykelkidskonceptet - kul och kravlöst 

Vi funderar nu på hur vi kan utveckla Cykelkids till 2018. Det vi tror är viktigt att hålla i och jobba vidare med i "Cykelkidskonceptet" är:

  • Det handlar inte om att vinna eller vara bäst. Det handlar om att ha roligt och att utvecklas.
  • Det finns inga åldersgränser. De killar/tjejer som annars alltid är äldst respektive yngst i åldersindelade aktiviteter och i skolan, är inte nödvändigtvis det på Cykelkids. Syskon kan vara på samma aktivitet - tidseffektivt!
  • Det är enkelt och fritt från krav. Vi säljer inga lotter, korvar eller kakor. Man måste inte vara med varje gång, men man är ALLTID välkommen.
Trots en sparsam marknadsföring och ett mycket sporadiskt upplägg, har intresset för Cykelkids växt. Nu vill vi möta upp familjernas behov av bättre kontinuitet och planering samt barnens behov av mer omväxling och utmaning. Cykelkids 2018 blir helt enkelt en go nöt att knäcka i vinter. 

Vi tar gärna emot idéer på hur Cykelkidskonceptet tas vidare och om någon därute är sugen på att vara med och engagera sig så hör gärna av er. Min mejl: nellielarsson79@hotmail.com

Gustav - en av våra första Cykelkids - i action

Sara - tjej med driv på hojjen

Och annars då?

Jag är två veckor in i grundträningssäsongen och det är härligt. Jag älskar ju att träna så mycket jag bara kan, orkar och hinner. Än så länge är det inte så fasligt mycket i mängd jämfört med många andra, men jag ökar lite för varje år.

Vintertidströtthet, förkylning och glutenfritt immunförsvar


Vintercup i Mölleröd - lerigt, roligt, jobbigt
Tyckte det var hemskt att ställa om till vintertid och ifrågasätter starkt denna företeelse - vem fasen kom på idén att joxa med klockorna? Signe har varit vrålförkyld och jag åkte till slut på en släng jag med. Körde Vintercupen i Hässleholm förra söndan, men kände mig inte helt hundra (det var dock brutalt kul). Så den här veckan har jag varit småförkyld och träningsoduglig. Kom dock undan med "bara" fem dagar och kunde avsluta veckan med ett  distanspass i Knäred igår och gymträning idag. Jag tror att min övergång till glutenfri kost har stärkt mitt immunförsvar. Förr blev jag alltid helt däckad varje gång jag var förkyld och borta från träning under långa perioder. Så är det inte riktigt längre.

Bålstyrka och stretch - gillar att fokusera

Det har varit mycket fokus på det inledande blocket i mitt styrketräningsprogram från Take Care de senaste veckorna. Fyra gånger i veckan har jag kört ren bålstyrka och det har gett resultat, helt klart. Häftigt vad man kan göra med väldigt mycket fokus. Jag har också ägnat mig åt daglig stretching, faktiskt upp till fem gånger om dagen, och även det har gjort skillnad. Riktigt inspirerande (och välbehövligt...) 

Kör hårt därute. Och älska MTB! Även i november.