Pallplats med CKX på tävlingspremiären

Det var längesedan jag var så totalt tömd på energi som jag är idag. Gårdagen blev en lång, rolig, och riktigt bra dag. Men också sjukt jobbig. Redan vid halv sju på morgonen körde vi på färjan till Helsingör och sedan vidare till Gribskov och den stora cykelfesten H12 - en tolvtimmarstävling med massor av cyklister i olika konstellationer. Tuffast är de som cyklar 12 timmar solo, men även för oss som kör i lag om fyra personer blir det en riktigt fysiskt krävande dag.

Signe och jag mellan nåt av mina varv

Den 13 kilometer långa banan är riktigt fin och ger lite utrymme för återhämtning. Ska man köra så fort man kan, så gäller det att jobba hårt hela vägen och det finns en del hyfsat tuffa lutningar och partier som tröttar benen. Vår klubb CKX har i flera haft ett jättetält på bästa plats - så också i år. I ett kaos av kläder, mat, väskor och trötta kroppar har klubbens deltagare en riktigt trevlig dag tillsammans.

CKX tält - största och på bästa plats
 
Klockan nio gick starten och därefter turades vi om att cykla ett varv var under tolv timmar. Malin inledde och jag gick ut som nummer två och fick en mardrömsstart på mitt första varv. Hade aldrig kört banan och inledde med en krasch, men hade tur och klarade både kropp och cykel och tappade inte jättemycket i tid. Gjorde ett godkänt första varv och kunde sen köra ytterligare tre i ungefär samma fart. Vi var länge med i striden om de första placeringarna men fick se oss besegrade av två otroligt duktiga danska damlag med flera väldigt meriterade tjejer. Vi gjorde samtliga en jättebra insats och framförallt hade vi roligt tillsammans. Jag kör gärna fler lagtävlingar om tillfälle ges, det är ett otroligt inspirerande tävlingssätt. 

Jag, Malin Tindberg, Anna Persson och Terecia Johansson
 
Personligen är jag mer än nöjd med min tävlingspremiär. Körde fyra jämna varv på hyfsad tid. Känner att jag kan tjäna tid om jag får lite bättre flyt i min körning och vågar stå på hårdare i nedförskörningarna, men kroppen kändes bra och även om benen gjorde riktigt ont sista varvet så kunde jag hålla samma fart som de tidigare varven. Jag är riktigt nöjd med min TREK Superfly FS som går otroligt bra på en ojämn bana som denna. Väldigt glad över att jag valde att satsa på en heldämpad cykel, vilket jag tror var en stor fördel en lång dag som denna. Jag hade full support av Ulf med cykelmek och allt annat tänkbart. Han tog också hand om Signe som var otroligt tålmodig och duktig. Väldigt lyxigt att ha sådan hjälp en dag som denna.

 
 
 

 




Kommentarer