En träningsmammas önskelista

Mycket har förändrats i mitt liv de senaste åren. Inte bara det att jag numera har två barn, utan mitt fokus, det jag lägger min kraft och energi har också ändrats. Det är en resa jag gjort och gör. Ofta kan jag önska att jag insåg att cykling är det roligaste som finns långt tidigare, innan barnen tog över kommandot och jag hade kunnat träna och vila och laga nyttig mat i ofattbara mängder.
Det är inte längre resor, karriärssteg, kläder och inredning som står högst på min priolista. Det har det kanske aldrig varit fullt ut, för jag alltid gillat att träna och lagt hyfsat mycket tid på det. Men med två små barn och den begränsade egentid som det innebär blir det än tydligare vad som verkligen får mig att må bra: att få träna mitt hjärta, mina lungor och mina muskler, att få tystnad omkring mig någon gång varje dag, att få pressa min kropp maximalt då och då och att få göra allt detta tillsammans med Ulf. Det är inte så självklart att "få" allt detta. Det är mycket vilja, fokus och hjälp från andra som möjliggör och frigör tid för träning och tävling.

Så här ser min önskelista ut nuförtiden:
  • Träningstid Det pågår en ständig jakt. Efter träninsgtimmar. Efter barnvakt. Efter tid. En jakt som ibland får mig att vilja ge upp min dröm om cykellivet. Hur frigör man mer tid för träning utan att familjen får stå undan?
  • Vila och sömn En stund i sängen efter ett tvåtimmars intervallpass hade suttit fint... nån gång
  • Rut Välkommen Rut! Du får gärna göra mitt hem skinande blankt medan jag svettas i skogen. What a Dream! Eller kanske passa mina älsklingar en timme eller två.
  • En god middag eller bara en enkel pastasallad i en plastbytta Jag lägger sjukt mycket tid på matlagning. Vi äter mycket och vi äter nyttigt. Det tar tid och ork som ibland tryter. Då är det extremt uppskattat att bli bjuden på lite käk. Även i sin allra enklaste form.
Livet när det är som bäst! Skitiga och glada på cykeltävling!

Kommentarer