Racerapport från Cykelrallarn

Att köra långlopp är en speciell utmaning och upplevelse. Smärtan under loppet. Att kilometer efter kilometer pressa sin kropp på gränsen till utmattning. Samtalet med sig själv. Tystnaden i gruppen av cyklister. Utmattningen direkt efter. Och sen, den sköna tröttheten.

Jag hade inte gjort det sedan augusti 2012. Idag var det dags igen. Cykelrallarn mellan Bottnaryd och Hallby. 60 kilometer och nästan 600 höjdmeter. Betydligt tuffare bana än jag trodde den skulle vara.

Vi åkte till Hallby igår och övernattade på parkeringen vid målområdet. Testkörde sista kilometerna som är fantastiskt fina och som kommer att ingå i SM-banan, men svåra att njuta av då man cyklat järnet i ett par timmar. Jag visste inte riktigt vad jag skulle förvänta mig av mig själv rent resultatmässigt. Valde att lägga mitt fokus på att göra en tid som skulle seeda upp mig minst ett startled på Cykelvasan. Även Ulf behöver seeda upp sig, så vi hade det som gemensamt mål.

Första två milen är tuffa med två rejäla uppförskörningar. För mig är det dock nedförskörningarna som är största utmaningen och som jag behöver förbättra. Killar jag kör ifrån uppför kommer ofta ifatt mig nedför. Frustrerande! Jag fick aldrig något egentligt flyt under loppet. Körde i mindre klungor, lite för små för att fungera riktigt bra. Ulf och jag låg tillsammans och det var roligt att dela upplevelsen. Kämpade på och låg på riktigt höga pulsvärden, men lyckades spara lite kraft till sista milen som är krävande, inte minst delen på SM-banan. Tror att vi gjorde en stark avslutning och kunde gå i mål som andra tjej, bara 2,25 min efter vinnaren Sandra Salinger. Är supernöjd med tiden 2,18,35 som förhoppningsvis räcker till andra startled på vasan (om de kör med 20% principen), men framförallt nöjd med att vara så nära en av tjejerna i långloppseliten.


Jag, Sandra Salinger och Elna Dahlstrand

Svärmor och svärfar var på plats för att passa barnen. De bjöd dessutom på picknick. Vilken lyx! Sånt uppskattar en sliten cykelmamma!

Ulfs bror Mats körde också Cykelrallarn och myser lite med Signe till kaffet. 

Kommentarer