Blodsmak, guldsmak, mersmak

Grusbackarna från helvetet. Grusbackarna som aldrig tog slut, som gav blodsmak i munnen och kramp i benen. Grusbackarna som gav mig SM-guld! Så kommer jag att minnas SM-banan i Alingsås.

Igår avgjordes MTB Maraton SM  i samband med Allingsås MTB Challenge. 60 km i hetta och brännande sol. Folk sökte desperat skugga innan start. Jag tror inte att det hjälpte dem. Det var bara en sådan dag när plåga av kropp och själ var allt. Det gick liksom inte att skona sig på något sätt.

Innan start. Jag hade ingen aning om vad som väntade.
Kunde inte föreställa mig hur tuff banan skulle vara.


Det är en av de jobbigaste banor jag kört. Loop 1 var som ett ordinärt MTB-lopp, en del tuffa stigningar, men inte mer än vanligt. Loop 2 var galen! Grusbacke efter grusbacke... och när man inte trodde att det fanns en jäkla grusbacke till i hela Alingsås kommun kom det en till... och en till... "Backe faröver" hade en entusiastisk liten publikskara skrivit på en skylt och ja, nog kom det en lång och överjävlig backe faröver. Men uppför dem kom jag och efter 2,56,57 h kunde jag passera mållinjen som etta i min klass D30. Jag hade god marginal till de övriga tjejerna i min klass. Pallen bestod av samma cyklister som på Ränneslätt och jag trodde innan start att det skulle bli ett betydligt jämnare race än vad det blev.

Linda Meijer (2:a på 3,14,57 h), jag och Helene Lagercrantz (3:a på 3,23,49 h)


Jag är också överraskad, stolt och glad över min placering som totaltrea bland alla damer. Såklart rejält distanserad av segrarinnan Jennie Stenerhag (2,36,48 h) men hon är ju också helt fantastisk!

CKX fick flera fina placeringar i övriga klasser, bland annat tog Nicolas Kouzas brons i H30.

Ulf gjorde som alltid en helhjärtad insats för mig med förberedelser, coaching och langning. Tillsammans hade vi jobbat fram en enkel plan för hur jag skulle lägga upp mitt lopp och bland annat planerat var jag absolut skulle ha ett bra hjul (asfaltsträckan mot varvning. Lyckades hänga på en H40 åkare uppför en rejäl stigning och kunde ligga bak honom i motvinden på asfalt). Utan Ulf vore en sån här dag enbart en utopi.

Ulf in action

Barnen var hos mina föräldrar. Vi var i Alingsås i fredags med husvagnen, men beslöt oss sent på kvällen att åka hem och låta barnen vara på campingen istället. Tävlingsplatsen var allt annat än familjevänlig i hettan och sedan i ösregnet som kom över oss strax innan min målgång. Ett klokt beslut.

Nu väntar ett par veckor på hemmaplan. Snart är det dags för Cykelvasan!

Kommentarer