Väggad, halvblind och nöjd åtta

Efter halva vasan var jag väggad och halvblind (av ett ton grus i höger öga). Där och då kunde jag lätt slängt cykeln i skogen och satt mig i första bästa bil som erbjudit skjuts till Mora. Med tron att merparten av damfältet var framför mig i spåret och känslan av att jag själv i det närmaste stod still, hade jag det tufft idag. Kroppen var inte på topp helt enkelt. Upprepade gång på gång: Klarade jag backarna i Alingsås så klarar jag detta... Men, så bra det faktiskt blev till slut och vilken grym dag vi haft.

Mitt resultatmål för dagen var topp 10. Min förhoppning var att komma under 3.10 h. Väl i mål kunde jag till min förvåning konstatera att bara fem svenskor och två norskor hunnit före mig till Mora (jag som trodde att betydligt fler drog ifrån redan i startbacken) och att jag klarat de 95 km på tiden 3,07,38. En förbättring med en placering och cirka 5 minuter jämfört med 2012. Nu tänker jag... Cirka 13 minuter från pallen, 7 minuter från femte plats. Skulle jag kunna nå en topp fem placering? Vad krävs? Kan det vara ett långsiktigt mål?

Jag är såklart skitnöjd med resultatet nu i efterhand. Men, lite retligt är det att placering sju bara en sekund bort att jag, om jag sett henne bland alla killar på upploppet, kanske kanske kunde passerat henne strax före mållinjen och knipit en plats till. Men å andra sidan, vad spelar det för roll egentligen?

Riktigt glad är jag över att Ulf gjorde ett väldigt starkt lopp trots att han mått kymigt i veckan och trots att han stannade kvar och drog mig framåt ett par mil efter att han kommit ifatt mig efter cirka 30 km. Han slutade på 3,04,18 och blev därmed förste CKX:are i mål. Det var starkt!

Så här några trötta timmar efter min fjärde Cykelvasa vill jag dela med mig av några reflektioner:
  • Bra av Vasaloppet att ändra startordning så att alla damer i tävlingsklass fick ett eget startled direkt efter herrarnas led 1! Äntligen lite ordning och reda på torpet!
  • Det var en bra stämning på banan idag och flera killar kom med peppande tillrop, hjälpte till att dra etc. Stor eloge till alla som är så vänliga och som vill hjälpa, inte stjälpa, varandra.
  • Det var ruggigt att ge sig ut i regnet 6.30 för att cykla till starten... men vädret blev helt okej trots allt och jag frös faktiskt inte det minsta under racet. Kanske var det all lera som kroppen var täckt av som värmde gott?
Som vanligt hade vi familjesamling i Moraparken där L-P, Tina, Lena och Roger campade. Barnen busade hela dagen, de som inte cyklade kunde kolla in cyklisterna på väg mot upploppet och efter målgång fick vi världens godaste fika med frallor, kaffe och litervis av nyplockade blåbär. En grym dag helt enkelt!


En meter från tävlingsspåret... bästa publikplatsen i Mora och bästa fikan på året


CykelVasan, tävlingsklass 95 km Sälen-Mora, damer, 2014-08-16 1  Hovdenak, Hildegunn Gjertrud (NOR) Sogn CK 2:53:44 2  Stenerhag, Jennie (SWE) Falu CK 2:53:44 3  Bergman, Hanna (SWE) Falu CK 2:53:47 4  Thelberg, Emmy (SWE) Härnösands CK 2:57:15 5  Wold, Linda (NOR) Helios DBS Racing Team 3:00:30 6  Ferner, Felicia (SWE) Borlänge CK 3:04:45 7  Rissveds, Jenny (SWE) Falu CK 3:07:37 8  Larsson, Nellie (SWE) CKX 3:07:38 9  Mork Johansen, Maj (NOR)   3:08:04 10  Bergfeldt, Louise (SWE) Mora CK/Team Anders Sk... 3:08:56 

Mer om dagens lopp >>

Kommentarer