Brännässlor och UDO till frukost

Hösten är här. Snart blir det snålt med solenergi. Jag känner hur den typiska hösttröttheten kommer smygande på eftermiddagarna. Förvisso brukar ett träningspass rätta till känslan i kroppen, men ibland hjälper inte ens det. Och ibland är det just träningen som kräver att man ger kroppen så mycket energi och kraft man bara kan.

För ett antal år sedan hade jag ofta långa och kraftiga förkylningar. Jag fick då rådet av en läkare att dricka Berocca under perioder  då kroppen var utsatt för extra mycket stress av något slag. Jag följde rådet och kände en klar förbättring. Jag har därefter druckit Berocca från och till, ibland varit så gott som beroende. Men, med vår nya kost som innehåller så lite tillsatt socker och syntetiska ämnen som möjligt, så börjar Berocca kännas alltmer fel.

Därför besökte jag hälsokostbutiken häromdagen och frågade efter ett mer naturligt alternativ. Kvinnan i affären satte en burk malda brännässlor i min hand. Nässelpulver ska vara en riktig vitamin- och mineralbomb som innehåller bland annat kisel, klorofyll, krom, mangan, C-vitamin, folsyra, fosfor och flavonoider - över 70 vitalämnen som stärker kroppen! Till det kör jag Udo´s Choise, en oljeblandning som kombinerar Omega 3, 6 och 9 från vegetabiliska källor. Och såklart, D-vitamin och Probiotika, inte att förglömma.

Så, numera är det grön fil med smak av nässla och en oljig sked gul Udo som färgsätter frukosten. Mumma! (Det är faktiskt inte äckligt)





Kommentarer