Klena ben men hyfsad pump

Jag gillar när träning är strukturerad och tidseffektiv. Naturligtvis älskar jag att dra ut i skogen och bara cykla också, men med den begränsade träningstid som jag (liksom de flesta andra) har, så vill jag att 99 procent av den tid jag lägger på cykeln ska ha ett tydligt syfte: att göra mig till en starkare cyklist.

Därför köper jag träningsprogram av Aktivitus. Som grund för dessa program gör jag med jämna mellanrum tester för att kolla hur träningen gått och hur den ska läggas upp under kommande månader. Idag var jag på Aktivitus för ett sådant test. Dessutom checkade jag också av hälsostatus och kroppssammansättning.

Det blev en intensiv förmiddag med tre olika cykeltester, ultraljudsundersökning av fett-/muskelmassa och blodprover. Men det var först på vägen hem som jag kände hur krävande det faktiskt är att testa sig, inte bara för rumpmuskeln som krampade på E6:an, utan framförallt mentalt.

Ris och ros, men mest ros
Hur det gick? Det gick jättebra. Jag fick kvitto på att jag är frisk som en nötkärna. Vissa värden pekar dessutom på att vår nya kost ger finfina hälsoeffekter, vilket är otroligt kul eftersom jag lägger ner ganska mycket tid och kraft på planering och matlagning.

När det gäller cykeltesterna så var det både ris och ros. Wingatetestet visade att jag är lite klen i benen och behöver öka min muskelmassa och explosivitet. Förmodligen väldigt typiskt när man fått barn för inte så länge sedan. När det gäller maxtestet så kändes det lamt när jag körde, men jag fick en rejäl överraskning när jag såg resultatet. Jag hade ökat maximal syreupptagningsförmåga ganska mycket sedan senaste testet och landade idag på 70 ml/kg/min.

Nu ska alla dessa siffror landa i träningsmål för de kommande fyra månaderna, ett nytt upplägg och förhoppningsvis starkare ben framåt våren.

Klenben som ska bli starka!

Tjejcykling på lördag
Nu ska jag slänga mig i soffan - dödstrött! Imorrn blir det vila och på lördag blir det tjejcykling på Hallandsåsen. Ett litet event som jag bjudit in till för att få cykla med andra tjejer för omväxlings skull. Det ska bli så kul! Och väderprognosen tyder på att vi får en riktigt grym cykeldag.

Kommentarer