Läskigt möte under S-pass

Idag körde jag äntligen S-passet. Efter 13 dagars väntan. S-passet körs med fördel utomhus och genomförs under inga omständigheter i sällskap med andra. Syftet med S-passet är att Snora, Snyta & Spotta i största möjliga mängd. Det är på många sätt ett fint pass. Trots allt S:ande.

Jaktpost på motionsspåret
Blev stoppad av en älgjägare på post i Hökaskogen. Han satt tre meter från den gröna slingan och undrade vad jag gjorde i skogen. Jag motionerar på den gröna slingan, svarade jag. Han rekommenderade mig att genast ta mig ut på vägen. Han hade kollegor på post framöver i skogen och det var uppenbart inte lämpligt att cykla där. Läskigt! Han satt alltså två steg från ett motionsspår utan att vara beredd på att det skulle passera motionärer! Jag drog snabbt på mig min gula jacka och vände min cykel. Bäst att ta samma stig tillbaka... Det känns extremt obehagligt att jägare sitter på post i områden med mycket motionärer utan att vara införstådda med detta.

Jag och Hjalmar mötte den fina älgfamiljen som de jagar för några morgnar sedan. Ett fantastiskt möte. Hoppas att de överlever.

Vart tog hösten vägen?
Det känns som att jag tappade bort hösten under min tvåveckors värstingförkylning. Tog med mig kameran idag för att knäppa några fina höstcykelbilder, men det var redan alldeles för grått i skogen. Tog mig i alla fall tid att stanna till vid ett fågeltorn och föreviga senhösten vid havet.

Mellbystrand


Kommentarer