Proffsig X-cup avrundar säsongen 2014

Tävlingssäsongen 2014 är slut. Sista deltävlingen i X-cup på Orupsbanan i Höör blev en fin avslutning på ett riktigt bra cykelår.

Med ljumma oktobervindar, sol och sprakande höstfärger kunde inte årets sista X-cup få en bättre inramning. Frosta Multisport bjöd på en varierad, tuff och välsnitslad bana. Nästan 180 cyklister stod på startlinjen. Så många mountainbikecyklister som har kul ihop! Det var dessutom väldigt mycket folk som hejade vid målfållan och längs banan, vilket såklart gav extra energi.

Jag är imponerad av hur professionell X-cup är. Vi övernattade i husvagn en liten bit från start- och målområdet och lagom till frukost var arrangörerna på plats. Efter bara ett par timmar var de redo för första start. Tidtagning med chip, schysst målportal och utlottning av sponsrade priser. Två starter och en barnstart gör att alla känner sig välkomna att tävla på sina villkor. Det är ett familjevänligt, mysigt och tidseffektivt koncept som gynnar den breda mountainbikesporten. Samtidigt finns det en bra spets på startfältet, med flera riktigt vassa åkare. Dessutom är de klubbar som står för banor och gottebord på de olika deltävlingarna väldigt ambitiösa och det är alltid hög klass på arrangemangen.

Nästa år kanske vi tjejer kan hoppas på en Ladies X-cup de luxe deltävling. Det hade varit coolt. Men då får det såklart till lite fler tjejer på startlinjen.

Foto: Miriam Stilling


Jag körde min första tävling på min nya TREK och jag är jättenöjd med den. Den går som smort hela tiden. Den är väldigt följsam och passar jättebra på ganska bökiga partier som det fanns gott om idag. Min tävlingsinsats är jag halvnöjd med. Hade ingen värre form att skryta med och min tekniska åkning var inte särskilt bra. Kände mig stundtals stressad och gjorde väldigt enkla misstag. Lyckades ändå gå in som första tjej, men med Malin Tindberg tätt bakom.

Vi fick två riktigt fina cykeldagar i Höör. Hjalmar har kört stenhårt både på cykel och med radiostyrda bilar och "väggade" när det väl blev dags för hans tävling. Korsade mållinjen storgråtande, men blev rätt nöjd när han fick en stor gottepåse som belöning för sin kämpainsats. Han älskar cykellivet, husvagnslivet, utelivet. Och det gör vi stora barn också!

Kommentarer