Bästa boktipset på länge - Hälsa på recept

Jag har blivit skitdålig på att läsa böcker. Jag har inte tålamodet längre. Men ibland dyker det upp böcker som väcker mitt intresse. Exempelvis den här boken som fångade min blick på ICA (av alla ställen) och som åkte med ner i matkassen.


"Hälsa på recept" är skriven av Anders Hansen, överläkare i psykiatri, och Carl Johan Sundberg, legitimerad läkare och professor i fysiologi. Jag upplever att den fakta de presenterar och den källhänvisning de gör är trovärdig. Ändå kan jag, som trots allt redan är maximalt övertygad om förträffligheten med att vara fysiskt aktiv, ibland tänka "kan det verkligen vara sant?". Den fakta de presenterar om fördelarna med att vara fysiskt aktiv är helt enkelt fantastisk. Som att...
  • För varje halvtimme du är fysiskt aktiv förlängs ditt liv med mellan två och fem TIMMAR.
  • Raska promenader skyddar mot vanliga sjukdomar som demens, alzheimer och Parkinson.
  • Din livsstil förändrar dina gener - och dessa förändringar kan gå i arv i flera generationer.
Boken är uppdelad i sex kapitel:
  • Den gyllene halvtimmen
  • Stärk din hjärna
  • Det orättvisa träningsarvet
  • Bromsa åldrandet
  • Mer än bara kondition
  • Intervallträning
Alla kapitlen var mycket läsvärda. Jag fick så många aha-upplevelser och önskar att alla läser den här boken. Inte minst alla föräldrar som ännu kan påverka sina barns motionsvanor men som kanske inte riktigt förstår vikten av rörelse, eller äldre som sjunkit ner i soffan, trots att det aldrig är för sent att göra förändringar som ger positiv effekt.

För mig personligen var det ändå extra intressant att läsa om teorierna bakom olika former av intervallträning, varför vi svarar olika på olika former av träning, hur fettförbränning fungerar och så vidare. Jag kunde koppla flera av bokens fakta till mitt eget träningsupplägg och dra lärdomar som jag kan använda mig av i min egen vardag.

Jag vill verkligen rekommendera alla och envar att sätta den här boken högst på önskelistan, eller ännu hellre, ge bort den till någon du tycker mycket om.