Intressanta röda siffror i den gamla träningsdagboken

Vecka 42-43 hade jag en riktigt rejäl förkylning (som jag ju berättat/tjatat om). Den satt i halsen och i bihålorna. Ingen feber.  Därefter har jag under tre veckors tid pendlat mellan att vara frisk, halvfrisk och halvsjuk. Jag har tränat på, men inte alls enligt program och betydligt lugnare än annars. Nästan bara lågintensiva pass. Anledningen till att jag fortsatt träna trots att jag inte varit hundra är att jag mått som bäst under och direkt efter träningen. Det har varit mycket underligt. Mina symptom har varit ett stundtals rejält tryck i huvudet och en diffus känsla i halsen. Inga känningar under träning mer än en något förhöjd puls (vilket ju är vanligt efter förkylning). Jag har varit hos doktorn som kollat halsen - ingen halsfluss. Han uteslöt också bihåleinflammation.

Igår besökte jag återigen doktorn efter att ha kört ett riktigt bra pass i söndags, men återigen känt mig sjuklig dagen efter. Tryck i huvudet, trött, diffus i halsen. Han tyckte det var ett lite udda fall med en patient med mina symptom som motionerade för att må bra... som vanligt känns det inte som att sjukvården till fullo förstår oss som tränar relativt mycket och som behöver det för att må bra. Men han tog mig i alla fall på allvar.

Troligtvis har jag rester i bihålorna som vägrar försvinna och som ger tryck. Fick med mig en avsvällande tablett och dubbel dos Nasonex. Men också pencillin. Skulle dock avvakta med det sistnämnda några dagar.

Idag har jag haft en förkyld Signe hemma och tränat bålstyrka när hon sov. Mådde super och gjorde planka-rekord. Några timmar senare... tryck i huvudet och sovatrött.

Då kom jag på att jag varit med om nåt liknande förut och började kolla i mina gamla träningsdagböcker. Och där har vi det. Årsskiftet 2011/2012. Hjalmar var drygt 1 1/2 år. Jag jobbade och tränade mycket. Kraftig förkylning med bihåleinflammation följs av cirka tio veckors pendling mellan att vara frisk/i träning och halvsjuk med halsont och spänningshuvudvärk.

Nu är Signe knappt 1 1/2 år och jag har haft en intensiv höst med mycket träning och annat.

2012 räckte det med Hexident och en läkares förmaning om att dra ner på tempot (samt justering av arbetstider) för att bli kvitt probelmen. Hexident har jag redan testat denna gång. Så nu hoppas jag att pencillin och ett lite lugnare tempo ska ge supereffekt, så att jag får bort denna envisa konstiga känsla i kroppen. (Visst känns det nästan som att pencillin är ett farligt, förbjudet preparat nuförtiden?)