Antagen. Du har svarat: JA.

Jag gillar att vara trygg. Jag är inte en person som ger mig ut på djupt vatten utan både flytväst och livbåt. Sedan jag gick ut högskolan har jag haft en trygg anställning. Det har funnits möjligheter till förändringar, men jag har stannat på torra land.

Men livet går liksom sin egen väg och vi förändras. Lite för varje år. Att vara hemma med Signe har förstärkt mitt behov av att utvecklas, komma vidare, förändra.

Idag hoppade jag. Inte långt, inte djupt och med flytvästen på. Men det är i alla fall en början!

Under våren kommer jag att vara tjänstledig för att studera på Högskolan i Halmstad. Jag har blivit antagen (och idag tackat ja) till två otroligt intressanta kurser som båda behandlar frågor som känns väldigt aktuella och viktiga i dagens samhälle.

Arbetspsykologi och hälsa

I kursen behandlas olika förhållanden i arbetslivet, vilka kan påverka människors hälsa och välbefinnande, samt vikten av balans mellan arbete och fritid. Särskilt betonas dagens moderna arbetsvillkor och psykosociala faktorer i arbetsmiljön såsom stress, arbetsglädje, motivation, men även fysisk aktivitet och andra livsstilsrelaterade omständigheter kopplat till hälsa berörs. Kursen kommer även beröra hur organisatorisk struktur, kultur, och ledarskap påverkar individen och arbetsgruppen. Kursen syftar vidare till att med utgångspunkt i arbetsanalys och personbedömning lägga grunderna för en diskussion om ”rätt person på rätt plats” som en av förutsättningarna för produktivitet, välbefinnande och ett gynnsamt rekryteringsarbete.

Motions- och hälsopsykologi

Kursen fokuserar på grundläggande frågor inom det motions- och hälsopsykologiska området. Här poängteras aspekter kring motion, hälsa och välbefinnande. Exempel på faktorer och processer som beaktas är betydelsen av fysisk aktivitet, självkänsla och kroppsuppfattning, träning och emotioner, beteendeförändringar och upprätthållandet av regelbunden fysisk aktivitet.

Jag hoppas och tror att båda dessa kurser kommer att ge mig kunskaper som jag kan ha nytta av i mitt fortsätta yrkesliv och som kan ligga till grund för en utveckling av min egen yrkesroll. Jag tror också att de kan ge mig ovärderlig in put i min egen resa mot ett balanserat liv.

Det känns också väldigt bra att slippa rusa tillbaka till ett arbetsliv med långa dagar vid datorn, i möten och på flygplatser, när barnen är så små. Att till viss del själv kunna styra dagar och timmar. Det är livskvalitet för mig.