Use it or lose it

Det är en grym känsla när något man funderat på, haft ångest över, väntat på, längtat efter blir just så bra som man hoppats på.

Att ta tjänstledigt för att plugga var knappast självklart. Men väldigt lockande. Det var rätt mycket ångest i omlopp i höstas. Ska vi klara det? Vad ska kollegorna säga? Hur ska det lösa sig rent praktiskt på jobbet? Hur blir det att sitta på skolbänken igen? Efter två föreläsningar och ett tiotal timmars läsande går jag nu runt med ett litet lyckorus i kroppen. Det känns så rätt! Det är så fantastiskt intressant! Det är spännande, nytt, omvälvande!

Kaffe, en ruta och en bra bok... livskvalitet på jobbet!

Om stress

Just nu läser vi om stress. Och om hur den moderna människans levnadssätt går stick i stäv med kroppens behov. Om hur vi skapar vår egen ohälsa. Så otroligt aktuellt och relevant i dagens samhälle. Varje sida i kurslitteraturen ger mig kunskap och insikt som jag så småningom tar med mig tillbaka till arbetslivet på ett eller annat sätt, men också som jag kan ha så mycket nytta av i mitt eget liv. Vår kursbok är så bra och så enkelt skriven att jag tycker att alla borde läsa den!


 
"...vi människor är gjorda för att vara fysiskt aktiva och att vi straffas genom att systemen försvagas när vi för en stillasittande och inaktiv tillvaro. Vi kan till och med bli sjuka och dö i förtid(...) Omvänt belönar våra kroppar oss när vi använder dem, både genom att vi blir starkare och genom de kemiska belöningssystem som aktiveras och som bland annat ger posistiva  psykologiska effekter."


"De psykologiska effekterna av regelbunden fysisk aktivitet är allt ifrån generellt ökat välbefinnande till minskad trötthet och bättre sömn, bättre humör(...) ökad subjektiv stresstålighet, bättre kognitiva funktioner och mer positiv självbild."
 
"...devisen Use it or lose it är på många sätt central för att behålla och bevara kroppens olika funktioner och i förlängningen också hälsan."

USE IT OR LOSE IT!
Vägra sitta still!
 
 

Håll till godo kroppen

Själv bjöd jag idag min kropp på ett härligt, asjobbigt, syrerikt pass. Den tackade och tog emot.