Alla vinner - X-cup premiär i sol och vitsippor

Tävlingssäsongen 2015 är igång! Att premiären var superarrangemanget X-cup och att solen sken från klarblå himmel hela dagen höjde temperaturen på alla sätt. Att vår familj enbart fanns representerad i Knatteracet var förstås ett minus, men desto bättre då att Team Rudy Project - Suunto fick flera fina prestationer med sig hem från Hässleholm.

För första gången i cupens historia kördes första deltävlingen som enkelstart och enkelvarv. Spännande upplägg och riktigt surt att missa. Jag gillar att jaga, så jag hade sett fram emot dagen. Skulle dessutom startat i ett litet getingbo av gubbar som jag känner, så det kunde blivit riktigt nervkittlande. Attans bihåleinflammation.

Det var en tuff bana, med jobbiga både uppförs- och nedförskörningar. Våra förhandsfavoriter höll och imponerade på oss sidan om. Det var kul att stå bredvid och se de allra bästa köra, det går fort i alla partier. Bäst i Team Rudy Project - Suunto gick Alexander Lapanje på en elfte plats.

På damsidan var det riktigt grymt att teamis Terecia Johansson blev snabbaste dam - vilken säsongsstart! Även Helen Nilsson och Sandra Backman körde bra, liksom flera andra tjejer. På ett sätt var det riktigt tråkigt att inte kunna vara med och fightas idag, men det har överhuvudtaget inte varit aktuellt. Jag förstod redan förra helgen att jag inte skulle kunna tävla idag. Kan troligtvis trampa en liten försiktig runda imorrn, men att ge sig ut på en sådan bana och köra järnet... det skulle varit riktigt dumt och det hade kunnat äventyra hela säsongen. Så det var roligt att bara vara där.

Positivt att startfältet innehöll många offensiva damer och framförallt att det var så många ungdomar som var duktiga idag. Jag blir imponerad när jag ser dem cykla. Önskar att jag också hade fattat att mountainbike är det roligaste som finns redan som junior.

Hjalmar kämpade väl idag. Han var lite orolig innan loppet (fick en spink som äventyrade starten) och var nära ett par bryt under den 500 meter långa banan, men han höll hela vägen och var en stolt vinnare efter målgång. För som vi säger här hemma: alla barn vinner. (Och egentligen gäller det ju faktiskt vuxna också. Särskilt i vårsol och bland vitsippor)