Handbromsen är i - träning istället för tävling

Den här helgen var det tänkt att det skulle tävlats i det nya mountainbikeloppet Pearl-Izumi MTB i Uppsala. Men, vi har dragit i handbromsen och tänkt om. Tänker istället träning och tålamod. Jag blev verkligen peppad av alla stöttande kommentarer på Facebook som förordade cykelglädje och antitävlingshets i samband med min stora frustration över min långdragna förkylning (som ju fick ett fint avslut i Bengtsfors).

Kan inte annat än erkänna att det är svårt att stanna hemma och träna när det känns som att hela världen är iväg och tävlar just denna helg. Men, träning och tålamod är det smartaste just nu, det är jag övertygad om. Är inte fysiskt redo för tuffa tävlingar nära inpå varandra och vill gärna känna mig stark nästa gång jag ställer mig på startlinjen.

Därför är det träning som gäller denna helg. Och barnfritt. Ni fattar! Idag blev det backintervaller i Vallåsen. Styrkeintervaller på låg kadens. Skulle varit sex, men det var en fin kväll, så det blev ett par till. Och kolla vilken fin pulskurva min nya Suunto Ambit levererade... jag älskar min nya pulsklocka, trots att jag bara hunnit fatta en bråkdel av alla funktioner. Klart nördigt, men hur kul är det inte att i detalj analysera sitt träningspass efteråt?


Imorgon blir det långpass. Hovdala är första alternativ. Längtar. Kan inte få nog av vårcykling - det är livet! Även utom tävlan.