Mera lera

Min mormor, som efter en svår vinter återhämtat sig någorlunda och som nu äntligen skulle få ha det lite bra, har råkat ut för en fallolycka. Diagnosen är inte så bra, vilket jag fick veta  tidigare ikväll. Det gör ont i mig när jag tänker på henne. Det är tufft att bli gammal. På många olika sätt.

Dagens cykeltävling, X-cup i Höör, känns därför redan avlägsen, fast att det bara är timmar sedan målgång. Jag vill ändå summera lite kort.

Vi var i Höör i fredags och testade banan. Torrt och fint. Banan är helt fantastisk och det var otroligt roligt att cykla. Jag fick med mig en jättefin känsla och flera moment som jag kände att jag klarade mycket bättre än förra året. Den känslan och de momenten är det som jag tar med mig från den här helgen.

Men också MERA LERA. Jag måste träna på att cykla i snorhala, leriga och blöta förhållanden. Banan som vi mötte idag var något helt annat än i fredags. Massivt regn och hagel hade gjort den för jäkla hal. På mitt första varv var det katastrofalt. Jag kände mig som en nybörjare och accepterade direkt att bara gilla läget, inte stressa, bara fatta hur jag skulle ta mig fram på ett hyfsat sätt. Inser att jag måste uppsöka stigar som ger mig sånt här underlag, hemmavid blir det inte halt på det här sättet. Varv två och tre gick lite bättre. Blev inspirerad när Tessan och Mia for förbi i racerfart och tog upp jakten. Kunde cykla på bättre, men var fortfarande lite för osäker i leran.

Lyckades pressa mig förbi  Tessan och Mia i en lång uppförsluta på sista varvet och kunde hålla dem bakom mig in i mål. Där stod Sandra och väntade. Hon körde starkt idag och var överlägsen.

Teamtjejerna i Höör. Jag, Sandra och Tessan.
(Helen tävlade i Vårgårda)

Inför tävlingen hade jag satt upp några mål som inte var knutna till resultatlistan. Jag lyckades väl rätt okej med mina mål och framförallt så tyckte jag att det blev en väldigt rolig dag, med nyttig cykling, en helt okej känsla i kroppen och massor av trevligt cykelprat.

Som alltid var X-cup bäst på alla sätt. Tack till alla som lägger ner så mycket tid och energi!