Flow på X-cup

Jaaaaaa - äntligen flow igen! Den grymma känslan när kropp och huvud fungerar ihop. När benen trampar utan att skrika, hjärtat pumpar utan att vrålslå och när det är kul, kul, kul att cykla mountainbike! Vad jag har längtat efter den känslan!

I Maggan. Foto: Ingela

Idag var det fjärde deltävlingen av X-cup. Denna gång på hemmaplan. Vallåsen bjöd på perfekt väder och underlaget kunde inte vara bättre. Lonnie och Vilse hade gjort ett riktigt bra jobb med att få till en delvis ny sträckning. Vi körde in på down hill-spåret Maggan tidigare än förra året och uppför var grusvägen utbytt mot nästan bara single track. Riktigt fin klättring. Men tuff såklart.

Det var mycket folk på plats. DH-parken bjöd på musik och gott häng. Cykelmagneten var på plats och visade upp sjukt fina Santa Cruz och Wilier cyklar och Dönaredalen grillade lammburgare. Det kan inte bli bättre liksom. Detta är min miljö! Och så många härliga cykelvänner att prata med! Dessutom hade vi en entusiastisk liten publikskara på plats samt Annette och Olivia som agerade utmärkta barnvakter.

Startfältet förgylldes av två cykelprofiler som kom att sätta färg på tävlingen på varsitt sätt. Gustav Larsson (ja den Gustav Larsson) var bara ofattbart bra och helt överlägsen (trots ett starkt startfält) och Vilse som cyklar så galet skickligt utför. Inspirerande!

Starten gick bra. Ingen sprutande mjölksyra idag. Utmanades av Mia Moström, men lyckades komma in som första dam på stig. Kom sen att behålla den positionen tävlingen ut. Så skönt! Jag behövde det. Jag kände mig stark uppför. Kunde avancera i fältet på både stig och grusväg. Fick det att flyta utan strul. Blev förbannad på nån karl som var i vägen och passar här på att ursäkta en ful svordom...

Gjorde något bättre tider nedför än jag gjort innan och orkade hålla mig inom ett spann på fem sekunder på alla fyra varven. Känner att jag förbättrat både mod och teknik jämfört med förra året och tycker framförallt att det är riktigt roligt att köra nedför. Kan slappna av mer, pumpa lite bättre och får inte samma krampaktiga anspänning i benen. Jag är väldigt glad över de här förbättringarna, eftersom jag så gärna vill förbättra min teknik på alla typer av nedförskörningar.

Är imponerad av alla ungdomar som både tog sig uppför och nedför den tuffa banan. Så duktiga!

Även Hjalmar fick en fin cykelupplevelse idag. Han var svettig och skitig och lycklig när han kom i mål. Medalj runt halsen såklart. Gud vad stolt jag är över min kille!


226 startande i två starter. Här start 2.

På väg mot varvning/mål. Fick gott stöd i fållan.

Olivia hade fullt upp med Signe och Hjalmar. Foton: Annette