Fjällinspiration

Jag sitter i vår varma husvagn på campingen i Ramundberget. Det är tyst. Bara fjällblåsten som viner. Ulf lägger barnen efter ännu en tröttande dag. Det har varit riktigt bister ”sommar” idag. Ute alltså. Men härjedalsk gästvänlighet har värmt.
 

På fjället

Igår var det däremot sol. Ulf och jag cyklade en runda på förmiddagen. Från anläggningen till Klinken och tillbaka. Två gånger. Två timmar finfin cykling. Därefter lunch, lite vila och sen vandring med Gunnel upp till Djupdalsvallen via gruvhålen (Svärmor är en krutkärring! 6 kilometer fjällvandring utan större problem). Uppe på vallen mötte övriga familjen upp och vi mös en stund i solen. Helt underbart.
 
Uppe vid gruvhålen... här går banan på lördag

Kungligt mottagande i
Djupdalsvallen

Fjällmys

Inspiration

Det är otroligt inspirerande att vara här. Man vill bara ut! Andas fjälluft och uppleva skönheten i allt från den krokiga gamla fjällbjörken till de storslagna vidderna. Det är också inspirerande att omges av så många andra i rörelse. Från frukost till läggdags ser vi folk som ger sig ut till fots, på cykel eller på rullskidor. Hemma kan vi känna oss udda, till och med extrema ibland. Här är vi bara två av alla andra som älskar uteliv och träning.

Cykelclinic

Idag har jag varit på clinic med Fredrik Ericsson. Det var lite av en chansning. Men det blev bra. Grundläggande teknikträning behövs ju alltid och delen om träningslära, vilken jag var särskilt intresserad av, var super. Han är ju en sann guru och dessutom duktig på att förmedla sin kunskap. Jag vill utvecklas, bli starkare och uthålligare, men inte på bekostnad av ett balanserat familjeliv. Grunden i Fredriks träningsfilosofi är just balans som jag uppfattar det.

Härjedalsk gästfrihet

Ulf och barnen åkte den nya gondolen i Funäsdalen med Gunnel och Verner och mötte därefter upp Hjalmars kompis Villiam, som bor i byn, för lek. När min clinic var slut fick vi värme, kaffe och köttbullar hos Elin och Ingar. Så himla mysigt och trevligt. I planerna ingick också för Hjalmar att vara med på ett träningspass med Funäsdalens IF, men han kraschade precis innan det började så vi fick åka hem med en ledsen och omplåstrad kille. Hann dock ta del av hur man med enkla medel skapar ett finfint träningspass för cyklister i olika åldrar och med olika färdigheter. Nåt liknande har vi funderat på att dra igång hemma för mellbystrandsungarna, vi måste bara få tummarna ur.

 

Förkylning - stay away

På lördag är det Fjällturen. Ett av de långlopp jag ser fram emot mest under säsongen, eftersom det är hårt, men grymt fint. Under kvällen har en liten oroväckande ”känsla” kommit krypande i huvudet och halsen, jag hoppas att det lägger sig och inte utvecklas till en förkylning om hindrar mig från att starta!