Den grymma cykelpendlingen

Alla borde ha rätt att kombinera transporten till jobbet med en härlig dos motion! Att träna på vägen till jobbet ger en optimal start på dagen. Jag är helt övertygad att om många fler började dagen med en fysisk aktivitet så skulle många vanliga psykiska och fysiska bekymmer minska och prestationerna på jobbet öka. Vi skulle bli gladare, friskare och bättre helt enkelt!

Jag har för tillfället den fantastiska möjligheten att förvandla vägen till och från jobbet till riktigt bra cykelpass. Att cykla till jobbet ger mig så mycket energi. Kroppen får en rivstart och sinnena stimuleras. Som idag, när vi kom upp på åsen och trampade de sista tunga tagen på morgonens långa intervall...

Påklädning inför nedkörning
Dimman ligger mjölkvit och tjock runt vägen. Träden skymtar som höstfärgade, dunkla siluetter runt mig. Över mig. Luften är fuktig, men syrerik. Det är varmt. Benen börjar stumna efter den långa körningen uppför åsen. Magnus glider upp vid min sida. Jag trycker på lite till, snart är vi uppe och jag vill bli först. Så plötsligt rasslar det till och hundratals rostfärgade löv faller till marken. De snuddar vid mitt ansikte, fastnar på mitt styre, de är överallt och det är helt magiskt. Det spelar inte längre någon roll om jag är först till krönet. Det här är dagens "moment".







Jag har läst någonstans att barn som inte åker bil till förskolan och skolan lär sig mer. Jag är övertygad om att det är sant. Frisk luft och fysisk aktivitet öppnar våra sinnen och gör oss mottagliga, vilket underlättar mycket av det vi gör på jobbet och i skolan.

Jag försöker göra min jobbpendling till kvalitetsträning. Det var inte självklart hur jag på bästa sätt skulle använda min cykelpendling, men nu tror jag att jag har hittat rätt. Oftast kör jag någon form av intervaller. Det är mycket sällan bara cykling. Självklart är det tufft ibland. Som idag när jag gav mig hemåt, det var ruggigt, halvmörkt och benen var trötta. Men det var väldigt skönt när jag väl var hemma!

Jag har turen att mellanlanda på ett byggprojekt. Där finns det både dusch, torkskåp och cykeltvätt. Alla har det inte lika bra. Men jag är övertygad om att allt fler organisationer ser vinsten med välmående medarbetare, så om du inte har lika bra förutsättningar så kan det vara värt att lyfta frågan. Ett torkskåp för svettiga pendlarkläder kan bli en bra investering!


Grymt mysigt att pendla tillsammans och hämta barnen ihop!

Kommentarer