Women skills clinic och nu exploderar tjejcyklingen!

Uppe på toppen efter en tuff klättring - go känsla
Igår var det äntligen dags för Womens Skills Clinic i Våxtorp. Jag har sett fram emot dagen, eftersom det alltid är lika roligt att få dela sin cykelkärlek med andra. Ett tjugotal tjejer, några med egen cykel och några års cykelvana, andra nybörjare på lånad cykel, samlades för en heldag med cykling, mek, yoga och inspiration.

Nu händer det!

Det som verkligen slog mig under den här fantastiska dagen var: Nu händer det! Efter några år med stadigt växande intresse, är det nu vi får se explosionen. Jag är helt övertygad om att "tjejmountainbike" kommer att växa stort kommande år. Den glöd och det intresse som tjejerna på clinicen visade har kraft. Det handlar inte längre om att kånka runt ungarna på mannens avlagda gamla MTB. Det handlar om tjejer som vill lära sig pumpa sig nerför slalombackar, som älskar känslan när Hallandsåsen up hill är besegrad, som vill lära sig meka själv, som vill cykla för sin egen skull. För att det är grymt kul helt enkelt!

Mitt cykelhjärta svämmar över av de stories som jag fick ta del av igår. Jag måste bjuda på några!

  • Grymmast av alla igår var krutkvinnan som tog sig till clinicen via tåg till stationen i Laholm och därefter på cykel till Våxtorp. Strax innan nio trampade hon in på gårdsplanen, lät sin egen hybrid vila några timmar och drog ut på Hallandsåsen på lånad mountainbike. Det är intresse!
  • Tjejen på yogamattan bredvid mig som ville ha råd om vilken typ av cykelbyxor hon skulle inskaffa. Hon var helt grön inom cykelsporten men 100 procent övertygad om att det här var hennes nya träningsform. Jag vet vilken rolig resa hon har framför sig.
  • Lisa, min gamla fotbollskompis, som bara sprudlade av lycka efter att ha cyklat stig för första gången: Det här är så roligt! Jag säljer min racer, det här är sjukt kul!

Uppför och nedför Hallandsåsen - med mycket mod

Det kändes så bra när en av tjejerna efteråt gav oss som jobbade med cinicen cred för ett superarrangemang. Och jag tycker att vi fick till en bra helhet. Cyklingen blev jättebra. Jag imponerades av att alla var väldigt modiga. Kristian, från Vallåsen Bike Park och Paul, MTB-guru och mekaniker från Cykelmagneten, instruerade och visade hur man tar sig fram i terrängen. Vi tog oss uppför åsen på stig (det är tufft) och nerför via det nya, superfina XC-spåret i Bike Parken.

Efter cyklingen fick vi kanongod vegetarisk på buffé på Vallåsens Värdshus och tog oss därefter an den mekaniska delen av cykellivet, för att sedan prata utrustning, målsättning, träning, livsstil och annat som passade en dag som denna. Avslutningsvis körde Elin från Yogalito yoga för cyklister och det var så himla bra. Gud vad skönt och nyttigt för en halvsliten och spänd cykelkropp.
Kristian lär oss gasa nerför XC-spåret

Wow- imponerande stort intresse för cykelmek
Hands on girls!

Vilken skön avslutning på dagen!


Kommentarer