Mer spontanidrott åt kidsen och mer träning åt mig

After Bike i sandlådan
Hej hjulsnurrläsare! Ledsen att jag inte haft tid med dig på sistone. Jag har helt enkelt njutit av cykellivet och låtit datorn stå och damma. Men ikväll bubblar det över, så jag bara måste skriva av mig.

Snäva svängar och låg fart ställer stora krav på koncentrationen

Tidigare idag hade vi sista Cykelkids för våren och vilket ös det var i skogen! Det är helt underbart med dessa ungar. De är orädda, pigga, glada, tuffa! När jag tror att de ska tveka, så kör de. De ser inte de hinder som jag ser. De bara trampar på. Över stockar, nerför backar och genom bröte, inget är omöjligt.

Mer frihet och spontanitet åt kidsen


Vi bjuder in till Cykelkids via Facebook och alla barn är välkomna. Det finns inga åldersgränser och inga måsten. Vi gör det för att det är roligt och för att inspirera till cykling. Jag tror inte på den sedvanliga åldersindelningen i föreningsliv och tävlingssammanhang och som riskerar att ta kål på många barns idrottsglädje. Jag tror på mer spontanitet, mer frihet och färre förpliktelser inom idrottsvärlden. Mer spontanidrott åt kidsen! När jag var liten spelades det otaliga fotbollsmatcher hemma i kvarteret, det var bollen-i-burken i timmar och slalom utanför knuten på vinterdagarna. Det är bra minnen.

Lycklig Hjalmar som får busa med kompisar på cykel

Efter semestern kör vi igång Cykelkids igen. Vi har testat oss fram litegrann och lär oss hela tiden. Vi har fått fin feed back av barnens föräldrar och kommer säkert att ägna flera semesterkvällar åt att smida nya cykelkidsplaner.

Älskade träning

Semestern närmar sig med stormsteg. Vi inleder med Eksjö och Ränneslättsturen. Jag känner mig laddad. Hoppade över Lida Loop för att få till några veckor på hemmaplan med mycket träning och lite lugnare tempo. Det har gått bra. Har fått flera sköna pass i sommarvärmen men också några rejäla intervallkörningar som gör gott. Jag gillar ju att tävla, men vägen till tävling är det jag gillar allra mest.


Trött efter fartlek i nästan tre timmar i Markaryd
Farfar visar ett fågelbo som trillat ned. Spännande.





Kommentarer