Med i matchen – Finnmarksturen

Brukar du också vakna sjukt tidigt efter ett långlopp? 5.57 här idag. Dödstrött såklart, men vrålhungrig. Och med tusen cykeltankar som far runt i huvudet.

Sviktande tro - men bra plan

Finnmarksturen igår. Jag hade positiva minnen med mig upp från förra året. Däremot en lite sviktande tro på min egen förmåga just nu. Jag hade därför en plan för hur jag skulle disponera mina krafter klokt, fokusera enbart på min egen prestation och ha roligt. Förberedelserna kunde inte vara bättre. Camping på Räfsnäsgården och banrek dagen innan. Mitt mek- langa- och peppteam var i högform och vi fick till det bra med den där helheten som är så viktig.

Första loopen - disponera kraft

Damernas tävlingsklasser startade 30 minuter före herrarna. Jennie tog genast kommandot upp i startbacken. Tre tjejer kunde följa med henne. Jag var inte en av dem, utan jagade strax bakom tillsammans med Sandra och Maria Carlsson från D Sport. Höll mig envist till min plan att disponera krafter. Finnmarksturens backar skördar offer och det kan hända mycket under resans gång. Vilket det också gjorde…

Efter 10 km låg vi 30 sekunder efter. Jag såg tidigt att både Ivanda och Louise sladdade i tätgruppen och vi kunde ganska snart fånga in dem båda. Nu var det bara Jennie och Felicia därframme. Plötsligt körde jag för pallplats! När vi kom ner i första depån efter 24 km var vi en grupp på fem cyklister och 55 sekunder efter. På banvallen hjälptes vi åt, men körde hårt på stigarna som följde. Där fick Louise släppa. När vi kom in i Ludvika behövde Sandra ta en flaska och som klubbkompis var det självklart för mig att hjälpa henne genom att sänka gruppens fart.

När vi får chansen att tävla på riktigt

Att låta oss damer starta själva ger oss möjligheten att tävla på riktigt. De situationer som nu uppstod, hade inte uppstått om vi kört med herrar. Vi hade inte haft möjlighet att köra taktiskt och att utnyttja våra styrkor respektive svagheter i samma omfattning. Det blir otroligt mycket roligare att tävla och för varje tävling lär jag mig nya saker. Min förhoppning är att fler tjejer ställer upp i tävlingsklasserna, så att inga tjejer behöver köra så mycket själva under tävlingarna.

På väg mot Leos backe.
Foto: AdaMedia Med Mera

Andra loopen - backkörning och nybörjarspurt

Finnmarksturens andra loop består av fem rejäla backar, men också en hel del teknisk stig. Vi körde på ganska hårt, men ingen verkade ha problem att följa. Fick rapporter av Ulf om att avståndet bakåt växte och att Jennie och Felicia fortfarande låg tillsammans. Maria försvann plötsligt (punkterade) och så var det bara jag, Sandra och Ivanda kvar. När vi närmade oss den sista 1200 meter långa backen, ville jag ge mig själv chansen och gick fram i tät. Benen svarade bra i backens början och jag märkte att Ivanda släppte. Orkade dock inte hålla trycket hela vägen upp och på toppen var Sandra och jag fortfarande tillsammans. Det var vi sen ända vägen in och på upploppet var jag för mycket nybörjare och klarade inte att göra en bra spurt utan fick ge mig med en meter.

Nöjd, glad och världens bästa supporterteam

Jag borde lagt upp de två sista kilometerna annorlunda. Annars är jag hundra procent nöjd med hur jag disponerade mina krafter och genomförde tävlingen. Jag är med i matchen igen! Att jag sen hoppas att det ska finna lite mera krut i benen när jag står på startlinjen i Berga by om några dagar är en annan sak. Mitt team gjorde ett bra jobb denna tävlingsdag. Jag vet inte hur många gånger jag hörde Hjalmars hejaremsa och såg Ulfs gröna langatröja. Det stödet är ovärderligt och jag är så otroligt tacksam för att min familj ger mig möjlighet att göra det jag älskar så mycket.

Resultat Damer Elit

8. Fanny Kjellqvist Godegårds SK 3:06:20
9. Madeleine Jacobson Föreningen Cykloteket RT 3:08:08

Mitt team
Tjejer diskuterar race, damstart och backar