Svensk cykelframtid på våra stigar under förbundets talang- och ungdomsläger


Den här helgen har Svenska Cykelförbundet för första gången arrangerat ett talang- och landslagsläger. Man valde att komma till Båstad, eftersom det här finns möjlighet för nästan alla att träna grenspecifikt. Jag har inte reflekterat över det innan, men vi har ju faktiskt allt från trial, BMX och down hill/enduro till lågtrafikerade asfaltvägar och mountainbikestigar inom räckhåll. CX-gänget var superentusiastiska över vår fina strand och paracyklisterna uppskattade att våra cykelvägar var välhållna.

15/16-åringarna på Hallandsåsen idag  @jeppebe

Jag och Ulf var, tillsammans med Lonnie från Ridgecycling, Paul och Jesper, helgens guider och fick chansen att visa delar av södra Hallands mountainbikeutbud. Det blev en  rolig cykelhelg som gav mig massor av energi. Jag blev stolt när förbundsledningen prisade våra hemmastigar som Ulf och Lonnie lagt ner mycket kraft på att få ihop till en fungerande helhet.

Det var fantastiskt att se alla dessa unga, lovande cyklister tillsammans. Här samlades världselit, svensk elit, "up coming stars" och nya talanger för att cykla, inspirera och inspireras, lära sig saker och knyta kontakter. Hotell Riviera fullkomligt vibrerade av cykelkärlek den här helgen.

Jag är imponerad av förbundets satsning. Att bjuda in både "bredd" och "spets" och inte enbart de allra bästa, sänder viktiga signaler till alla de ungdomar som ännu bara drömmer om landslagsuppdrag. Hade jag varit en av de femtonåriga tjejer som jag cyklade med igår, så hade det här förmodligen varit mitt livs helg.

Jag och Ulf guidade i strandskogarna utmed kusten, medan Lonnie chefade över en runda på Hallandsåsen. Igår cyklade vi med den yngre gruppen på nästan trettio 15/16-åringar. Vi hade även sällskap av CX-killarna under ledning av Hasse Mård, vilket var en häftig upplevelse eftersom de konstant skuttade, hoppade, sladdade och wheelade på de ganska hala stigarna. De grabbarna har koll på sina hojar! Men jag var också imponerad av hur duktiga och uthålliga de yngre cyklisterna är. Idag cyklade vi med Anders Ljungberg och junior- och U23 cyklisterna. Jag har aldrig cyklat med en så disciplinerad och välfungerande grupp och det var superläckert när de blågula gled fram på våra flow-stigar och solen spelade bland trädstammar och lingonris. Tar med mig de bilderna till alla ensamma, tysta vinterpass som väntar. Tyvärr hade jag inte tid att hala upp mobilen, annars hade jag självklart delat de blågulas framfart i vår strandskog med er hjulsnurrläsare.

Blågula cyklister intog våra stigar @ridgecycling

Själv summerar jag ännu en bra vecka. En väldigt intensiv sådan med två jobbresor, massor av möten med massor av människor, tåg, flyg, bacillskräck, tungt tramp på monarken, gym, trösklar och cykling med den svenska cykelframtiden. Men viktigast av allt, Signe cyklade ända till Maxi och hem igen.


Kommentarer