Jag och nya bärsystemet CoXa Carry i samarbete

Claes Bergkvist hade en vision om en ny sorts bärsystem - nu gör han verklighet av visionen

Första gången jag klämde och kände på en ”CoXa” var på after bike efter Fjällturen i somras. Vår vän Ingar var lyrisk över det nya bärsystemet och ville att Ulf och jag skulle testa. Den ryggsäck som jag testade var storleken för stor för mig, så jag kände mig inte övertygad, men Ulf blev eld och lågor. Ett bärsystem som inte lägger vikt på axlarna och inte trycker över bröstkorgen var precis vad han behövde, eftersom han har astma och ofta får problem med andningen då han använder ”vanliga” ryggsäckar.

Med vikt på höften

All vikt bärs på höften

Christer från CoXa Carry ordnade fram en ”CoXa” i min storlek och jag testade ryggsäcken under hösten. Jag fick då också uppleva hur befriande det är att inte ha tryck över axlar och bröstkorg, utan låta höftbenen ta vikten. Jag körde distansturer med vätska och extraplagg i säcken och glömde i princip att den satt på ryggen. Och så började jag jobbpendla med den.


Nydanande bärsystem som är perfekt för cykelpendling

Jag har under vintern kört många pendelturer med ”CoXan” packad med dator, extrakläder och matlådor. Smarta lösningar skapar möjligheter för optimerad packning. Trots att jag burit ett antal kilo på ryggen har jag kunnat köra intervaller och i terräng. Så blev även jag ett CoXa-fan, övertygad om de möjligheter som det nydanande bärsystemet skapar för både cyklister, skidåkare, vandrare och andra som vill känna sig fria trots att de bär vikt.


Datorn smyger in i ett fack och "försvinner" i princip


Att vara en del av utvecklingen

När Claes Bergkvist, grundare av CoXa Carry, och Christer Nilsson, försäljningsansvarig, frågade om jag ville samarbeta med dem och ge kontinuerlig respons på deras arbete med att utveckla CoXas produkter, tackade jag ja. Det är mycket intressant att få ta del av hur ett företag växer och nya produkter tas fram och utvecklas.  Det är inget jag varit delaktig i innan, så det känns väldigt spännande.



Den ”CoXa” som jag använder rymmer åtta liter, medan Ulf har en något större som rymmer 10 liter. En mindre säck på fem liter är under framtagning och den är tänkt att fungera i tävlingssammanhang.

Läs mer om CoXa Carry här >>

Vintercykling med packning

Kommentarer