Summerar fantastiska veckor med galet bra cykling i Sydafrika


Det är några timmar kvar tills flyget hem till Sverige lyfter. Ulf och barnen möter mig på Kastrup imorgon. Gud vad jag längtar efter dem nu. Det ska bli skönt att komma hem. Tänkte ge mig på en snabb summering av min fantastiska tid i Sydafrika innan jag är tillbaka i vardagspulsen därhemma.

Vi körde sista etappen av Knysna Bull i söndags. En lite kortare distans än de andra, 59 km, och med färre höjdmeter. Lite mer lik svenska långlopp. Det gjorde dock inte dagen lättare för min del. Var bra med i starten, låg med Theresa Banks första milen. Vi körde rätt hårt och det det kändes bra, men då dog mina ben helt plötsligt och jag tappade all kraft. Fick nöja mig med att trampa mig genom banan så bra jag kunde. Gick även denna etapp i mål som andra dam och säkrade min andraplats i totalen.

Jag är nöjd med hur jag genomförde min första etapptävling i Sydafrika. Det var mycket som var nytt... terrängen, tävlingsformen och utmaningen i att pressa kroppen tre dagar i rad. Mest nöjd är jag med att jag vann en endurosträcka, det gav mig ett kvitto på att jag kan cykla fort på stig. Däremot var det en specifik sträcka på banan som jag körde riktigt långsamt i, och det tar jag med mig hem att förbättra.



Stämningen på tävlingen var fantastisk. Jag har träffat så många trevliga människor. Det blev en riktigt fin upplevelse att köra Knysna Bull. Tyvärr skadades en kvinna mycket allvarligt under den sista etappen, vilket naggar mina positiva minnen. Jag hoppas så att det ska gå bra för henne.

Ifall du är en svensk cyklist som är sugen på att uppleva något riktigt häftigt, så tycker jag absolut att du ska åka till Sydafrika. Stigarna är grymma och cykelkulturen så mycket större och bredare än hemma, vilket är häftigt att uppleva. Att köra en etapptävling är ett perfekt sätt att köra fina stigar, träffa nya cykelvänner och få uppleva den unika atmosfären.

Jag åker hem med massor av timmar på sadeln, nya stigar i benen och minnen för livet.


Kommentarer