Sydafrika - backintervaller, bergspass och distansrekord



Dag fyra - Houdenbeck och backintervaller 
Vi har lämnat Kaleo Farm för att bo sex nätter på Houdenbeck farm cottages. Vi befinner oss långt ute på landsbygden. Stannade till i en liten by för att handla mat på vägen hit. Det var svårt att hitta nåt som kändes lockande och jag är lite orolig för att jag inte ska ha tillräckligt att äta. Vi passerade fruktodling efter fruktodling. Enorma mängder frukt. Jag har aldrig sett något liknande. Annars är det fortfarande de karga bergen, de bruna åkrarna och den knallblå himlen som dominerar.


Houdenbeck är en grön oas i det sensommarbruna. En stor fruktfarm, en liten afrikansk by och en vacker stenlänga åt oss besökare. Nu har vi varsitt sovrum och ett riktigt kök. Det är fint.

Det stod backintervaller på dagens schema. Jennie hade blivit rekommenderad ett bergspass och vi trampade dit. Vi körde inte intervallerna tillsammans, det går inte. Jennie är brutalt stark. Jag tog fram mina tempotrösklar som jag kör i Båstad. Fyra gånger tio minuter, på eller precis under tröskel. Det var hett och det brände bra i benen, svetten dröp, men jag kände mig glad och nöjd när de var gjorda.

Jag pratade med Ulf idag. Vi har lämnat wi-fin bakom oss och jag känner att det blir tufft utan daglig kontakt. Det var skönt att höra hans röst och att allt var bra. Barnen verkar inte sakna mig nämnvärt... han gör ett bra jobb därhemma.


Dag fem - kaffestopp i öknen och bergspass 
Det är så makalöst vackert att cykla i bergen i gryningen! Idag gav vi oss ut på en grusvägstur strax efter sex. Vårt mål för dagen, förutom att cykla i fyra timmar, var en "farm stall" långt ute i brunbränt ingenmansland. Vi nådde dit efter knappt två timmar. En liten servering mitt ute i öknen, längs en oändlig grusväg utan vidare trafik. Vi drack en kopp kaffe. Sen trampade vi samma väg tillbaka. På tillbakavägen väntade åtta kilometer klättring uppför ett bergspass. Det var rätt jobbigt i värmen. Det var enligt Jennies Garmin drygt 28 grader, men det kändes mycket varmare i den stekande solen! Total sträcka 83 km och 1420 höjdmeter. Jag var rätt mör när vi kom tillbaka, men väldigt nöjd med dagen. Bra träning - fantastiska naturupplevelser!


Och efteråt väntade mat och vila - sjukt lyxigt! Det går inte beskriva hur mycket bättre jag återhämtar mig efter träningspassen här än hemma.

Dag sex - distansrekord 
Jennies sambo Craig har kommit hit för att göra oss sällskap under helgen - väldigt trevligt! Jag sitter just nu och inväntar grillning i trädgården. Jag har slagit mitt distansrekord med råge idag. De planerade fem timmarna blev 6:03 körtid. 115 km och 1400 höjdmeter. Hälften ren singletrack, men även grusvägarna är ofta mer krävande att cykla än hemma. Jag var lite nervös att jag inte skulle orka, inte så mycket för min egen skull, utan för att förstöra Jennies och Craigs cykling. Men jag orkade - även om jag var trött sista milen! 10 timmar cykling på två dagar - helt grymt!



Sydafrika är så otroligt fascinerande. Jag passar på att fråga Craig om allt möjligt. Om människorna, samhället, geografin, årstiderna, cykelkulturen. Att uppleva ett land från cykeln är fint. Jag missar de stora turistmagneterna, men jag upplever sådant som en "vanlig" turist aldrig kommer i närheten av.




Kommentarer