X-cup, Lapierres teamhoj och låg växel några dagar


Säsongens första husvagns- och tävlingshelg är här och nu. Och det är så jädrans härligt! Sitter just nu i vagnen på Våxtorps Camping och Stugby. Kaffekokaren puttrar. Ute är det vårsol, ungar som cyklar, bygger koja och äter glass.


Vill ha mer sprutt i benen!

Njuter av en stund i soffan. Har varit sliten ett par veckor och har verkligen längtat efter att gå ner på lägre växel. Nu är det dags. Nästa helg kör långloppssäsongen igång med Lindingö MTB. Innan dess väntar en vecka med lite cykling och mycket vila. Jag hoppas att det ska göra susen i min kropp. Jag vill åt känslan av överskottsenergi och kraft.

Årets första X-cup

Igår var det första deltävlingen i X-cup. I Bockeboda. Jag glömmer aldrig första gången jag cyklade där för några år sedan. Jag tyckte det var otroligt svårt med alla rötter, stenar och knixar. Ulf var förbannad på mig för att jag var så värdelös. Jag tycker fortfarande att det är en utmanande bana, men nu tycker jag att det är kul, inte läskigt. Framförallt är det bra träning på hala rötter, stenar och snäva svängar. Och Ulf är inte förbannad längre.

Vi tjejer startar numera i start 2 i X-cup, även om flera av oss egentligen är bra nog för första start. Det blev en ganska annorlunda tävlingssituation. Jag hade väldigt få cyklister runt mig och det var ingen hets och trängsel, vilket var bra. Men nog saknade jag den X-cup fight jag brukar ha mot en del manliga bekanta... medelpulsen hade nog blivit några slag högre om jag startat i grupp ett. Det gjorde dock inget just denna dag.

Låg i "hasorna" på Sandra Backman under första varvet. Det kändes bra. Inte kraftfullt, men kontrollerat. Efter första varvningen gick jag förbi Sandra och tryckte på lite. Fick en liten lucka, men hade svårt att hålla uppe fart när jag låg själv. Gjorde sen ett onödigt misstag i en stenhög, la mig och Sandra var ikapp. Sen låg vi tillsammans hela tävlingen och det var roligt. Det var go stämning i skogen och vid varvningen och vi fick mycket pepp och hejarop. Jag bara älskar X-cup.



Hade lite extra ork i skafferiet i slutet, kunde öka på lite och gick i mål som första dam. Tre killar från start två gick i mål före mig. Total placering 65 av de cirka 380 startande. Nöjd och glad, men hoppas nog på att plocka några placeringar med lite bättre sprutt i benen. Jag körde på min nya Lapierre. Den är inte riktigt klar, saknar några komponenter som ska bytas, men det kändes kanonbra ändå. Jag har jag inte kört med singelklinga innan, men det är ju superbra! Ulf gjorde en bra tävling, Hjalmar och Signe var nöjda med sina insatser i knatteracet och vi fick en härlig första tävlingshelg.



Efter tävlingen flyttade vi vagnen från Bockeboda till Våxtorp och firade Hjalmar som fyller sju år på tisdag. Nästan hela vasafamiljen var samlad, så det var fullt ös. Idag har vi kört ett återhämtningspass med L-P, Andreas och Roger i riktig vårvärme. Härligt! Nu är det snart brasa och korvgrillning. Det är vår!



Kommentarer