Håll dig till din plan - inget Långa Lugnet för mig i år

Foto: Lina Salomonsson, Hallandsposten

När jag gjorde min tävlingsplan i början av året så var Ulf och jag helt överens om att vi hoppar över Långa Lugnet det här året. Jag har kört där två år i rad och det är en fin tävling, med egen damstart, men den tar så mycket kraft! Dels är det en lång resa upp till Falun och hem igen och dels har det de senaste två åren varit så otroligt blött och skitigt, vilket har resulterat i rejält med jobb efter hemkomsten.

Efter Billingeracet blev jag väldigt sugen på att ändra planen och tänkte ut alla (o)möjliga lösningar på hur vi skulle kunna få till det och ändå vara med på campingens jubileumsfest på fredag. Ulf sa nej. Han menade att det skulle bli för stressigt för att kunna prestera optimalt. Jag envisades med att det kanske kunde gå... kunde inte släppa det, fast jag visste att Ulf hade rätt.

Men så träffade jag på Jon på Maxi. Han är en riktig inspiratör den mannen. Har bakgrund som cyklist, men har under senare år satsat mer på sitt företag. Nu gör han sedan en tid tillbaka en otroligt ambitiös satsning på Ironman i Kalmar senare i sommar. Han tränar otroligt mycket och tycker, precis som jag, att det är så galet roligt. Jag berättade om mitt Långa Lugnet dilemma och han sa bara "Håll dig till din plan. Åker du upp så blir du sjuk eller nåt." Och jo, så är det nog. Planen finns av en anledning. Och den ska hållas. Inget Lugnet för mig i år.

Att vägga i den bästa av världar 

Ser istället fram emot en lång helg på Våxtorps Camping och Stugby. Där ska det firas 20-års jubileum och vi ska ha det riktigt skönt. Tänkte avverka några fina träningspass också. Ett lugnt pass, ett hårt intervallpass och ett ännu hårdare distanpass där jag, som coach Emma skriver "i den bästa av världar väggar två meter från dörren hemma". 

Hallandsposten

I måndags hade jag besök av Hallandsposten. Det resulterade i ett reportage som du kan läsa här. (Länk i rubriken)

Foto: Lina Salomonsson, Hallandsposten

Kommentarer