I stövel igen - onsdagsvändning och fin X-cup dag

Jag och Signe hejar på Hjalmar och Ulf som är ute på vuxenbanan

Det har varit en händelserik och intensiv vecka sedan jag tog av gipset förra måndagen. Jag har inte ens haft energi över för att hjulsnurra.

Det blev mycket tuffare att ta stygnen och gipset än jag förberett mig på. Min fot var gipsad i väldigt mycket spetsfot. När gipset var av och jag skulle sätta ner foten i stöveln, som inte har lika kraftig vinkling, reagerade min kropp väldigt kraftigt och jag höll på att svimma flera gånger. Väl hemma kändes det som ett stort bakslag då jag fick vara sängliggande stor del av både måndagen och tisdagen, eftersom det gjorde så ont när hälsenan skulle börja tänjas ut.

Onsdagsvändning

Onsdagsmorgonen blev väldigt dramatisk då det plötsligt började vätska från operationssåret. Jag trodde såret var infekterat och fick panik. Infektion i foten är inte alls bra! Blev genast mottagen hos min husläkarmottagning och en distriktssköterska tog bort plåster och kunde konstatera att det inte var infekterat. Nytt sterilt plåster och hem igen. Mycket lättad och med mindre smärta. Skumt, men där och då vände det. Och på torsdagen kunde jag ta ur den extra kil i stöveln som vi tvingades lägga i då min fot var så vinklad.

Torsdagen, fredagen och lördagen ägnade jag mest åt att försiktigt tänja hälsenan, rehabövningar och hemarbete. Försöker komma tillbaka och göra lite hushållsarbete och det går framåt, men herregud så långsamt allt går och så mycket kraft det tar! Det är sinnessjukt så trött jag är på kvällarna.


Så här ser kilana ut som bygger upp
under min häl i stöveln

Kissnödig på natten - NEEEJ!

Jag har kunnat ta bort två av de tre "ordinarie" kilarna nu, vilket känns så bra! På morgnarna är hälsenan extremt stel, så då lägger jag i en lös kil som jag sen kan ta bort när kroppen mjukats upp lite. Att bli väckt på natten och tvingas gå upp på toa är en verklig mardröm, så jag dricker minimalt på kvällarna nuförtiden.

Imorgon ska jag till min sjukgymnast Jonas igen. Hoppas han blir nöjd med det arbete jag gjort. Annars är veckans mål att ta bort den sista kilen och, om Jonas samtycker, komma igång med försiktigt trampande på Monarken. Tror det är bra för cirkulationen. Mina vadmuskler är väldigt inaktiva och svåra att rekrytera, måste få igång dem. Men det blir lite bättre för varje dag.

Smakade på cykellivet och stor dag för Hjalmar

Igår var vi på X-cup i Bockeboda. Både Ulf och barnen körde och Hjalmar körde dessutom ett varv på vuxenbanan för första gången. Det gick jättebra och han var så stolt över sig själv. På vägen hem körde vi inom Flässeryd och fick middag hos svärmor och svärfar. Det blev en lång, härlig dag hemifrån. Välbehövligt. Och det var otroligt roligt att träffa så många härliga cyklister i Bockeboda och gott att smaka på lite cykelliv igen. Men när vi kom hem och skulle packa in blev jag så trött så jag började gråta. Så otroligt frustrerande att inte ens orka packa in barn, tvätt och kylväska från bilen. Jag vill fungera som normalt igen - jag längtar så!

Min kille in action

Trött kille efter ett tufft varv på vuxenbanan

Hallen får agera gym för tillfället


Kommentarer