Lämnar cykeluppdraget - regional utveckling väntar

Minne från en väldigt fin rekningsrunda i höstas

Den 1 oktober gjorde jag min första dag som projektledare för utvecklingen av Laholm som cykeldestination. Jag glömmer aldrig känslan den dagen. Det var mitt drömjobb. Att få arbeta med det jag brinner för. Att få jobba på hemmaplan, i vår vackra natur och med vårt småskaliga, strävsamma näringsliv. De första två månaderna präglades av entusiasm och framåtanda. Jag startade upp samarbeten såväl internt som externt och alla jag hade kontakt med var överens; Laholm har alla förutsättningar att bli en fantastisk cykeldestination i en tid när cykelintresset i Sverige och utomlands växer explosionsartat.

Tidigt fick jag framdrift på flera fronter, exempelvis:
  • Tillsammans med övriga Hallandsåskommuner gjordes en karta med tolv fina landsvägsturer.
  • I dialog med Länsstyrelsen togs underlag fram för anläggandet av en MTB-led, teknikbana och cykelcrossbana på Hökafältet. Kommunen fick tillstånd senare under våren, men det fanns då inga pengar för att dra igång arbetet.
  • I samarbete med Samhällsbyggnadskontoret påbörjades utvecklingen av en digital cykelkarta som gör det enkelt att hitta service, boende, mat och upplevelse längs fina cykelturer.
  • Tillsammans med Laholmscyklisten och Båstads kommun och näringsliv marknadsfördes traktens cykelutbud under SM i landsvägscykling i Båstad.

Problem uppstår - oro och tårar i vintermörkret

Men efter ett par månader uppstod problem kopplat till kommunala satsningar som gjorts före min tid och de chefer som initierat mitt uppdrag försvann. Plötsligt saknades det pengar till kommunens tre destinationsutvecklingsuppdrag. För mig innebar det att jag lämnat min tjänst på Trafikverket för en heltidsanställning på Laholms kommun som det inte fanns pengar till. Vi fick inte ta nya initiativ i våra uppdrag, utan ombads att fokusera på att ta fram underlag till KUN - Kultur- och utvecklingsnämnden - inför beslut om kommunens fortsatta destinationsarbete. Jag la ner hela min själ i den rapporten. Angelägen om att öka politikernas kunskap om de möjligheter som finns kopplat till cykelutveckling, exempelvis vad gäller att främja näringslivet i hela kommunen. Tyvärr fick jag inte möjlighet att själv redovisa min analys och i vilken omfattning politiken fick ökad kunskap i frågan fick jag aldrig klarhet i.

Det blev en påfrestande vinter och vår där jag och mina kollegor befann oss i en väldigt svår och helt unik arbetssituation. Vad skulle hända med oss? Skulle vi förlora våra jobb? Det fälldes många tårar av oro och frustration i vintermörkret.

Två uppdrag tas bort, cykeluppdraget halveras

KUN beslutade den 28 mars att pausa/avsluta två av tre destinationsprojekt. Tre projektledare berördes. Omfattningen på cykeluppdraget halverades och man beslutade om en mycket knapp driftbudget. Ingen budget för investeringar. Att det saknas en politisk, långsiktig vision för cykeldestinationsarbetet blev bekräftat. Fackliga förhandlingar tog vid och under ett antal veckors tid var det oklart vem som skulle få fortsätta på halvtid och vilka två av oss tre som skulle bli helt uppsagda. Drömjobbet hade förvandlats till en mardröm av ovisshet.

I mitten av juni, ungefär ett halvår efter att kaoset startade, fick jag besked om att jag skulle sägas upp från min heltidsanställning, men erbjudas återanställning på halvtid. Kommunen kunde också erbjuda mig en tillfällig anställning som kommunikationsstrateg på halvtid fram till årsskiftet. Arbetsgivaren har gjort så gott man kunnat för att hitta en lösning för mig. Men vad som händer efter årsskiftet är oklart. Det innebär att min ovisshet fortsätter. Att jag riskerar att sitta i samma situation om några månader. Och det är inget som varken jag eller min familj mår bra av.

En cykeldestination måste få tid och resurser

Att utveckla en cykeldestination måste få tid och resurser för att bli bra och hållbart. Det handlar inte bara om att trycka kartor och markera leder. Det är ett långsiktigt utvecklingsarbete som involverar många olika samhällsaktörer, företag och enskilda individer. Jag är helt övertygad om att Laholm som bygd har den potential som krävs, men jag tror tyvärr inte att beslutsfattarna i Laholms kommun har visionerna och kunskapen för att skapa de rätta förutsättningarna. Inte i nuläget iallafall. Jag tycker också att det är olyckligt att man inte bättre ser kopplingen mellan näringslivs- och destinationsutvecklingsarbete och får dessa verksamheter att samverka bättre.

Jag ger upp - för att få stabilitet och må bra

Jag har bestämt mig för att ge upp mitt drömjobb. Förutsättningarna och anställningsförhållandena är inte tillräckligt stabila. Arbetssituationen präglas av otydlighet och snåriga beslutsvägar. Jag känner inte att jag har medel att göra ett bra jobb och samtidigt må bra. Det är med sorg i hjärtat jag gör det. Jag tycker så ofantligt mycket om mina kompetenta och härliga kollegor och jag har en stöttande närmaste chef. Jag är glad för alla fina samarbeten jag varit del av och för att jag fått möjligheten att lära känna många intressanta personer.

Från ett drömjobb till ett annat

I slutet av augusti börjar jag som kommunikationsstrateg på Region Halland och avdelningen Regional Utveckling. Ett mer intressant kommunikationsuppdrag får man leta efter. Det ska bli otroligt spännande att jobba med utvecklingsfrågor på regional nivå. Och nu blir det cykelpendling till Halmstad igen - det blir fint!

#visitlaholmbybike och #bikehallandsasen 

Jag tror fortfarande stenhårt på Laholm som cykeldestination. Låt oss alla vara generösa med att hashtagga bilder med #visitlaholmbybike och #bikehallandsasen när vi är ute och hojjar. Så sprider vi alla bilden av vår vackra cykelbygd.



Kommentarer

  1. Så synd, Nellie. Att man inte har förståelsen eller modet att satsa mer på projektet eller dig är synd. Bra skrivet och grattis - vi ses i Halmstad!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, nu kan vi luncha ihop igen Johan och det ser jag verkligen fram emot. Och tänk vad jag ska passa på att utnyttja dig som bollplank och guru =)

      Radera

Skicka en kommentar