Laser, sidekicking på SM och den åttonde cykelvasavecka

I Rörbäcksnäs efter cykling från Lindvallen

En kopp kaffe i morgonljuset. Lindvallen sover fortfarande. Vi gör vår åttonde cykelvasavecka. Jag har längtat hit. Att andas frisk fjälluft. Att vara ute i naturen hela dagarna och sen somna ovaggad på kvällen. Det är livet på en pinne. Och bästa slutet på semestern. Hela familjen kommer hem fulladdad med energi.

Femton veckor efter operation - rehabiliteringen går bra 

Det är idag femton veckor sedan operation och det är en dryg månad sedan jag gjorde de första, försiktiga cykelturerna i rosa gympadojjor. Under sommaren har min rehabilitering gått bra. Jag får  hjälp av kunniga personer runt mig och ser inte hur man tar sig igenom ett så här omfattande rehabarbete utan mer stöd än det som landstinget ger.

Laser för läkning och minskad smärta

Just nu är det mycket fokus på att öka styrka och rörlighet, vilket jag gör med hemmaövningar och på Take Care. Coach Emma hjälper mig att successivt öka cykelträningen. Jag har själv svårt att begränsa mig och i förra veckan började jag känna av en överansträngning i hälen. Jag tog då kontakt med Karoliina på Fysio Båstad, eftersom hon erbjuder laserbehandling. Karoliina gav mig laser och massage. Det var ovant att någon vågade röra vid hälsenan. Lite läskigt, men skönt att mjuka upp det strama området runt hälsenan.

Efter laserbehandlingen har i princip alla smärtor försvunnit. Det är helt fantastiskt. Kan ju inte säkert säga att det beror på lasern, men tanken finns. Jag håller nu tillbaka cykelträningen något för att minska belastningen på hälen, men kan ändå cykla relativt mycket. För första gången under cykelvasaveckan kan jag cykla utan att ha en tävling att ta hänsyn till. Mina ben kan vara supertrötta på lördag. Det är en ny upplevelse och ganska trevligt faktiskt. Stigarna får jag vänta med, men det är fint att cykla på väg också. Allt är fint i fjällen.

Sidekicking på långlopps-SM - en kul erfarenhet

Strax efter att jag skadat mig fick jag förfrågan av 1572 MTB Challege att agera sidekick till speakern under långlopps-SM i Motala. Jag åkte därför till SM för att göra något helt annat än jag brukar. Det visade sig vara nästan lika roligt som att tävla. Som sidekick var jag ett expertstöd till speakern Henrik Elofsson och försåg honom med information innan och under SM-loppet. Henrik hade inte någon förkunskap om mountainbike och mina kunskaper blev därför extra värdefulla, vilket såklart kändes kanonbra. Det var superkul att följa tävlingen så ingående från sidan och att förmedla så mycket information som möjligt till publiken. Det här kan jag absolut göra igen, det var jättekul!

SM-tävlingen blev en rejäl dos inspiration och jag känner mig extremt motiverad att komma tillbaka till tävlingsbanan. Det är många som råder mig att vara klok och ta det varsamt. Det är bra, för det är lätt att bli för motiverad och gå på hårdare än vad kroppen tål just nu.

Nu laddar vi för Cykelvasan

På lördag kommer jag att följa Ulf och alla andra som jag känner från sidan. Det ska bli en ny upplevelse och jag tror att det blir riktigt roligt. På söndag kör Hjalmar och hans kusiner 30 km, vilket ju såklart blir en skithäftig upplevelse. Så trots att jag missar årets grymmaste start, så är jag säker på att Cykelvasan 2018 blir en superhäftig upplevelse. Lite annorlunda bara. Och jag slipper vara så sjukt nervös på lördag morgon.

Hjalmar har avverkat 12 km stig i Rörbäcksnäs och är trött och nöjd
Farmor och Signe fikar efter cykling

Kommentarer