Balans, boost och Buktenmagi

Balans på bosuboll - som balans i livet - ibland får man jobba lite på det

Det är så himla fint. Att så många frågar hur det går för mig. Som idag, när Ulf och jag hade en minipaus under distanspasset på åsen, då dök det upp en familj i skogen. De undrade hur det går med min rehabilitering. Folk bryr sig.

Det är nu fem månader sedan jag skadade mig. Tävlingssäsongen 2018 är över och de andra tjejerna är nog slitna och trötta nu. För mig är det tvärtom. De senaste veckorna har jag känt hur kroppen blivit allt starkare och uthålligare. Det är grymt härligt att träna igen och jag får liksom inte nog. Hälsenan och fotleden fungerar allt bättre - mindre smärta och stelhet för varje vecka. Det är bra tider.


Boostar den lilla vadmuskeln

Men det är en komplex skada som fortfarande kräver stort tålamod och mycket fokus, precis som många andra led- och senskador. Just nu boostar jag den inre vadmuskeln för att den ska växa till sig (den är jätteliten). Den är extremt svår att aktivera och växer långsamt. Jag gör dagligen tåhävningar, men det är inte tillräckligt. För att utmana den lilla rackaren har jag också börjat löpträna, jobba på bosuboll och kört igång med EMS-stimulering (Electrical Muscle Stimulation). Jag hoppas att min "boost" ska få den att vakna och vilja växa.

Jag kör dessutom laserbehandling som en "kur" under en period. Effekterna av dessa behandlingar är väldigt positiva och jag vill rekommendera andra med liknande skador att våga ta hjälp. Jag har stöd av flera olika personer/professioner - jag kan inte se hur jag skulle klara mig utan dem.

Älskade cykelpendling - och utmaningen att hitta balans mellan arbete och vila

Jag har börjat jobba i Halmstad igen. Det har varit en tuff första tid. Som alltid vid förändring. Men vi börjar hitta balans igen. Ulf lämnar och hämtar barnen de flesta dagar, vilket gör att jag kan cykelpendla. Ett bra sätt att lösa vardagspusslet, även om det också är krävande. Tiden för återhämtning är knapp och det är helt klart en balansgång. Men gud vad jag älskar min cykelpendling! Den måste få en egen Hjulsnurr snart!

Morgon i Tönnersa...

...och därborta, bakom slottet, ligger mitt kontor


Magisk kväll med Bukten MTB

På cykelfronten i övrigt så är det så mycket positivt. Jag kör stig igen och det är egentligen bara extra utmanande tekniska partier eller upp-och nedförskörningar som jag undviker. Det är full fart i Bukten MTB. Nu i veckan hade vi en magisk klubbkväll i Våxtorp. Vi hade flera barngrupper och en vuxengrupp ute i skogen och efter cyklingen samlades vi runt en brasa och grillade och snicksnackade tills det blev mörkt. Vi försöker få tid till att anlägga vår MTB-bana på Hökafältet och kan bara konstatera att den kommer att bli så bra!

Efter cykling väntar brasa och snicksnack - livet
Foto: Matilda


Brännhet inspiration med Aktivitus tjejhelg

Jag och Ulf var med som ledare/guide på Aktivitus tjejläger i Båstad förra helgen. Det var längesedan jag var med på ett cykelevent och gud så kul det var. Inspirationsgraden är upp mot brännhet just nu. Mer sånt. Mer stig. Mer träning. Mer Bukten.  Mer av livet.

Lonnie och jag innan vi dar ut tjejerna i våra skogar

Teknikträning pågår

Kommentarer